صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

جنگ اوکراین هر روز برای امریکا خطرناک‌تر می‌شود

نیویارک تایمز با نشر گزارشی به بررسی جنگ اوکراین پرداخته و نوشته است که امریکا به سمت درگیری مستقیم با روسیه پیش می‌رود و این خطرناک است.

نیویارک تایمز با نشر گزارشی به بررسی جنگ اوکراین پرداخته و نوشته است که امریکا به سمت درگیری مستقیم با روسیه پیش می‌رود و این خطرناک است.

پیک‌آفتاب: روزنامه نیویارک تایمز با نشر گزارشی، جنگ در اوکراین را بررسی کرده و گفته است که جنگ در این کشور نه تنها به یک جنگ خسته‌کننده تبدیل نشده بلکه هر روز بر میزان خطرناک بودن آن اضافه می‌شود که پی‌آمد آن برای کشورها خطرناک است.

در بخشی این گزارش چنین آمده است: “برای مبتدی‌ها این جنگ هرچه بیش‌تر طول بکشد فرصت بیش‌تری برای محاسبات غلط فاجعه‌بار به وجود می‌آید. مواد خام این محاسبات غلط نیز به سرعت در دسترس قرار می‌گیرد”. این گزارش به نمونه‌های نیز چنین اشاره می‌کند: “به عنوان مثال به دو مورد اطلاعات درز کرده از مقامات امریکایی طی هفته گذشته درباره مداخله امریکا در جنگ اوکراین و روسیه اشاره می‌کنیم”.

ابتدا، نشریه تایمز فاش کرد که امریکا اطلاعات درباره واحد‌های روسی فراهم کرده که به اوکراینی‌ها امکان داده است بسیاری از جنرال‌های روس را در اوکراین هدف قرار دهند و بکشند و بعد نشریه تایمز در پی یک گزارش شبکه ان‌بی‌سی (NBC) و به نقل از مقامات امریکایی نوشت که امریکا اطلاعاتی به اوکراینی‌ها داد که با آن اطلاعات توانستند کشتی جنگی “مسکووا”ی روسیه را در دریای سیاه ردیابی کرده و هدف قرار دهد.

در بخش دیگر این گزارش آمده است که مقامات امریکایی به نویسنده این مقاله گفتند که این صحبت‌ها برای جو بایدن خوش‌آیند نبوده است. سپس بایدن مدیر اطلاعات ملی و مدیر سیا (CIA) را فراخوانده و به آن‌ها تذکر داده است که این نوع گفتمان سست خوب نیست و پیش از آن‌که به جنگ ناخواسته با روسیه منتهی شود، باید توقف یابد.

گزارش تحلیل می‌کند برداشتی که از این اطلاعات درز کرده، استنباط می‌شود این است که امریکا دیگر در جنگ غیرمستقیم با روسیه نیست بلکه به سمت درگیری مستقیم با روسیه پیش می‌رود. قطعاً مسکو می‌داند که امریکا و ناتو تا چه حد در حال تجهیز کردن اوکراین با سلاح و اطلاعات هستند، اما وقتی مقامات امریکایی با افتخار درباره ایفای نقش در کشتن جنرال‌های روس و غرق شدن کشتی جنگی روسیه صحبت می‌کنند در واقع واشنگتن در حال ایجاد یک روزنه برای روسیه است تا واکنش نشان دهد و این جنگ به طرز خطرناکی گسترش یابد و پای امریکا عمیق‌تر به میدان این جنگ کشیده شود.

گزارش تصریح می‌کند که مقامات امریکایی گفته‌اند که این وضعیت خطرناک است، زیرا به نظر آن‌ها رفتار پوتین دیگر مثل گذشته اصلاً قابل پیش‌بینی نیست و به همین علت است که مقامات امریکایی نگرانند که پوتین در جشن روز پیروزی (پیروزی شوروی بر آلمان نازی) چه کار خواهد کرد یا چه چیزی اعلام می‌کند.

در بخش دیگر این گزارش آمده است که امریکا باید این واقعیت را بداند که نه تنها روس‌ها دوست دارند واشنگتن بیش‌تر درگیر جنگ شود بلکه زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین نیز از همان آغاز همین کار را می‌خواست که سریع‌تر عضو ناتو شود و یا پیمان امنیتی دوجانبه با واشنگتن را انعقاد نماید.

گزارش منتشره در جای دیگر می‌گوید که شاید امریکا هم جای زلنسکی بود همین کار را می‌کرد. اوکراین همیشه کشوری مملو از فساد بوده است. این بدان معنا نیست که واشنگتن نباید به آن‌ها کمک کند. دیدگاه بایدن و تیم‌اش در کاخ سفید این است که امریکا باید به اوکراین کمک کند تا این کشور حاکمیت خودش را در برابر روسیه حفظ کرده و روس‌ها را عقب براند، اما نباید به اوکراین اجازه دهد که خودش را تحت‌الحمایه امریکا در مرزهای روسیه نگه‌دارد، زیرا بهای این کار غیرقابل پیش‌بینی است. واشنگتن باید متمرکز بر منافع ملی خود بماند و نباید خود را در معرض خطرات ناخواسته قرار دهد که پی‌آمدش برای این کشور به مراتب سنگین‌تر از اکنون باشد.

از جانب دیگر، گزارش اذعان می‌کند که روز گذشته نیز رسانه‌های امریکایی اعلام کردند که افسران سابق سازمان سیا (CIA) به مقامات فعلی این سازمان و دولت واشنگتن هشدار دادند که در خصوص کمک‌های اطلاعاتی به اوکراین، برای ضربه زدن به نیروهای روس، لاف نزنند.

این در حالی مطرح می‌شود که جنگ برای هیئت حاکمه امریکا تبدیل به صنعت شده که به رونق اقتصادی آن کشور کمک می‌کند. نوام چامسکی، تحلیل‌گر معروف امریکایی پیش‌تر در مصاحبه خود با «تُروت اوت» گفته بود که جنگ برای دولت‌مردان و هیئت حاکمه امریکا مزایایی فراوانی دارد. جنگ برای امریکا یک «صنعت» است که به رونق اقتصادی آن کشور کمک می‌کند. به باور چامسکی، بیش‌تر جنگ‌هایی را که امریکا در 50 سال اخیر به راه انداخته در بدترین شرایط اقتصادی امریکا صورت گرفته است، یعنی جبران شکست‌های اقتصادی از مسیر جنگ.

استفاده امریکا از صنعت جنگ برای رونق اقتصادی

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x