صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

عفو بین‌الملل: طالبان در پی ناپدید کردن کامل زنان از جامعه هستند

سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید که دستور و عمل‌کرد طالبان در مورد حجاب اجباری و محدود کردن زنان برای بیرون شدن از خانه، خلاف قوانین بین‌المللی بشری است.

سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید که دستور و عمل‌کرد طالبان در مورد حجاب اجباری و محدود کردن زنان برای بیرون شدن از خانه، خلاف قوانین بین‌المللی بشری است.

پیک‌آفتاب: سمیرا حمیدی، رئیس بخش جنوب آسیای عفو بین‌الملل به رسانه‌ها گفته است که طالبان بر خلاف وعده‌های گذشته‌شان در مورد حقوق زنان و دختران عمل می‌کنند. او تصریح کرده است: “متاسفانه طالبان به زنان به عنوان نیمی از جمعیت افغانستان و فیصدی مهم نمی‌بینند. بیش‌تر به زنان دیدگاه ابزاری دارند. این یک دید خیلی منفی در مورد نیمی جمعیت افغانستان است. با آوردن همچو فشار‌های جدید بالای زنان و دختران، ما متاسفانه شاهد این خواهیم بود که طالبان در قبال ناپدید ساختن کامل زنان از جامعه هستند”.

او در توییتی نیز گفته است که این پیام من در روز جهانی زن برای زنان افغانستان است. ما از سال 1919 به لحاظ سیاسی، اجتماعی، فرهنگی بخشی از جامعه بوده‌ایم و هیچ کس نمی‌تواند آن‌را انکار کند.

این در حالی است که طالبان روز شنبه 17 ثور، با صدور فرمانی گفتند که زنان در مکان‌های عمومی چهره‌های‌شان را پنهان کنند و بدون نیاز از خانه بیرون نشوند. در فرمان آمده که در صورت تخلف، مسئول خانواده مجازات خواهد شد. این فرمان طالبان واکنش‌های شدید داخلی و بین‌المللی را در پی داشته است.

از سوی دیگر؛ هدر بار، معاون بخش زنان در دیدبان حقوق بشر گفته که کشور‌های جهان در فشار دادن طالبان به خاطر حقوق زنان کوتاه آمده‌اند.

او از خاموشی کانادا، فرانسه، جرمنی و سویدن در برابر دستور‌های طالبان در مورد زنان شدیداً انتقاد کرده و گفته که این چهار کشور پالیسی خارجی برای دفاع از حقوق زنان و ارزش‌های انسانی دارند.

در همین حال؛ نرگس نثار، یکی از فعالان حقوق زنان می‌گوید که افغانستان اکنون برای بانوان به زندان مبدل شده است. بانو نثار چنین تصریح می‌کند: “از روزی که طالبان آمده‌اند، ما هر آرزو و خواهشی که داشتیم، ناامید شدیم. نخست دروازه مکتب‌ها و دانشگاه‌ها بسته شد و اکنون حجاب هم اجباری شد”.

با گذشت نزدیک به ۹ ماه از حاکمیت دوباره طالبان در افغانستان، تاکنون برای دختران بالاتر از صنف ششم اجازه رفتن به مکتب داده نشده است.

محدودیت بر سفر بدون محرم، ندادن جواز رانندگی، اکنون وضع محدودیت بر بیرون شدن از خانه و حجاب اجباری، به نگرانی جدی جامعه جهانی و نهاد‌های مدافع حقوق بشری مبدل شده است.

با آن‌که طالبان تا هنوز از سوی هیچ کشوری به رسمیت شناخته نشده، جامعه جهانی رعایت حقوق بشر به ویژه حقوق بانوان در افغانستان را از مسایل کلیدی تعامل با طالبان می‌داند.

این در حالی مطرح می‌شود که داکتر محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر، در پاسخ به واکنش‌ها و انتقادات جامعه جهانی می‌گوید که بر اساس قوانین بین‌المللی، هر جامعه‌ای حق دارد در پرتو ارزش‌ها و اعتقادات خود زندگی کند.

سخنگوی طالبان خطاب به جامعه جهانی: حجاب رمز عقیدوی و یکی از ارزش‌های مهم مردم افغانستان است

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x