صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

کنش‌گران افغانستان: انتظار جامعه جهانی از طالبان خنده‌آور است

شماری از کنش‌گران سیاسی افغانستان، از سیاست جامعه جهانی در قبال طالبان به شدت انتقاد کرده و آن‌را خنده‌آور خوانده‌اند. به گفته این کنش‌گران، جامعه جهانی از کسانی انتظار رفتار انسانی دارند که به هیچ اصل انسانی پای‌بند نیستند.

شماری از کنش‌گران سیاسی افغانستان، از سیاست جامعه جهانی در قبال طالبان به شدت انتقاد کرده و آن‌را خنده‌آور خوانده‌اند. به گفته این کنش‌گران، جامعه جهانی از کسانی انتظار رفتار انسانی دارند که به هیچ اصل انسانی پای‌بند نیستند.

پیک‌آفتاب: به تازگی طالبان محدودیت‌هایی علیه شهروندان افغانستان و به خصوص زنان را به شکل بی‌پیشینه افزایش داده‌اند. وضع این محدودیت‌ها، واکنش‌های جهانی را به هم‌راه داشت. نهادها، سازمان‌ها و کشورهای خارجی این رفتارهای طالبان را نگران کننده، غیرقابل قبول و آپارتاید جنسیتی توصیف کرده‌اند.

برخی از کنش‌گران افغانستان اما، این سیاست جامعه جهانی در قبال طالبان را خنده‌آور خوانده‌اند. این کنش‌گران می‌گویند که جامعه جهانی از کسانی انتظار رفتار انسانی دارند که به هیچ انسانی پای‌بند نیستند. داوود ناجی، مشاور پیشین دفتر شورای امنیت در توییت طنزآمیزی گفته که ما باید جلو جامعه جهانی را بگیریم که از طالبان انتظار رفتار انسانی دارد. ناجی نوشته است: “طالبان را رها کنید، جامعه جهانی را بگیرید که از طالبان انتظار رفتارهای انسانی دارند.”

امرالله صالح، معاون رئیس جمهور فراری افغانستان نیز موقف جامعه جهانی را خنده‌آور خوانده و گفته جامعه جهانی و به خصوص امریکا با اجرای توافق‌نامه دوحه، خودشان به طالبان فرصت این رفتارها را داده و حالا همان چیزی را که خود با توافق دوحه زمینه عملی شدنش را فراهم کرده‌اند، محکوم می‌کنند.

صالح در حساب توییتر خود نوشته است: “این خنده‌دار است که سازمان‌های بین‌المللی یا وزارت‌خانه‌های خارجی می‌گویند که سیاست‌های طالبان در مورد این، یا آن موضوع، نگران کننده، غیرقابل قبول، تاسف‌آور و یا حتی محکوم است. آنها فراموش می‌کنند که توافق دوحه به طالبان اجازه داد تا هر یک از این کلمات را به سلاح تبدیل کنند و از آنها به عنوان ابزار سودمند استفاده کنند.”

طالبان در تازه‌ترین تصمیمات‌شان، از باز شدن مکتب‌های دخترانه جلوگیری کرده‌اند. منع دختران از صنف‌های آمادگی کانکور، اخطار به دختران دانشجو در مورد رعایت کردن حجاب مورد نظر طالبان، منع سفر زنان بدون محرم شرعی به خارج، منع سفر زنان بدون محرم به ولایات و زمان‌بندی اماکن تفریحی، از جمله تازه‌ترین محدودیت‌هایی است که طالبان به بهانه مخالفت با شرع علیه زنان در نظر گرفته‌اند.

فرار ده‌ها دانشجوی دختر و پسر از دانشگاه بلخ

طالبان سفر زنان بدون محرم شرعی را به صورت رسمی ممنوع کرد

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x