صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

کرزی: من به طالبان «برادر» گفتم و حالا به جبهه مقاومت «خواهر» می‌گویم

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان می‌گوید که تشکیل حکومت فراگیر و تامین حقوق زنان، خواست‌های بنیادی مردم افغانستان است. او جنگ افغانستان را جنگ بیگانگان خوانده و گفته که نیاز است شهروندان کشور بین خودشان به تفاهم برسند.

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان می‌گوید که تشکیل حکومت فراگیر و تامین حقوق زنان، خواست‌های بنیادی مردم افغانستان است. او جنگ افغانستان را جنگ بیگانگان خوانده و گفته که نیاز است شهروندان کشور بین خودشان به تفاهم برسند.

پیک‌آفتاب: حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین، در یک گفتگوی ویژه با طلوع نیوز، جنگی که در افغانستان جریان دارد را جنگ بر سر منافع بیگانگان خوانده و گفته که متضرر این جنگ از هر دو طرف مردم افغانستان است. رئیس جمهور پیشین گفته است: “من این جنگ را جنگ منافع بیگانگان می‌دانستم، به همین دلیل طالبان را برادر خطاب کردم. حالا هم می‌گویم در جنگ، منافع بیگانگان است نه منافع کشور.” کرزی می‌افزاید: “اگر دیروز من طالبان را برادر خطاب می‌کردم حال جبهه مقاومت را برادر و یا خواهر می‌خوانم.”

طالبان پیش‌تر حامد کرزی و عبدالله عبدالله را مجرمان بزرگ خوانده بودند.

مجرمین بزرگ تحت حمایت امارت اسلامی

رئیس جمهور پیشین در بخشی دیگر از این گفتگو، ایجاد حکومت همه‌شمول و تامین حقوق زنان را نه تنها خواست جهان، بلکه خواست اصلی مردم افغانستان بیان داشت. کرزی می‌گوید که به جای سفارش‌های بیرونی، مردم افغانستان باید در میان خودشان و از طریق تفاهم ملی و سراسری راه بیرون رفت از مشکلات کنونی را دریابند.

حامد کرزی گفت: “ما پیشنهاد کرده‌ایم؛ برای آغاز یک پروسه تفاهم سیاسی-ملی، نشست با بعضی از سیاست‌گران افغانستان و به ویژه نشست با زنان و مردان افغانستان و نشستی که در آن زنان افغانستان هم کاملاً حضور داشته باشند و سرانجام یک فراخوان ملی برای دایر کردن لویه‌جرگه داده شود.”

رئیس جمهور پیشین هم‌چنین از نوشتن نامه مشترک خودش و عبدالله عبدالله به طالبان سخن گفت و افزود که من و عبدالله عبدالله در یک نامه از امارت اسلامی خواستیم تا برای آغاز یک روند تفاهم سیاسی، نشستی را با سیاست‌گران برگزار کنند تا زمینه برگزاری لویه‌جرگه فراهم گردد و در آن لویه‌جرگه آینده کشور روشن شود.

حامد کرزی در حالی بر برگزاری لویه‌جرگه تاکید می‌کند که بسیاری از آگاهان معتقدند برگزاری چنین جرگه‌هایی، تنها به حاکمیت طالبان مشروعیت خواهد بخشید و برای بیرون رفت از بحران کنونی موثر نخواهد بود. پیش‌تر گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی گفته بود که «لویه‌جرگه» قدیمی است و ما به روش‌های جدیدتری نیاز داریم.

لویه‌جرگه؛ ریش و شانه به دست خلیفه

حکمتیار: لویه‌جرگه قدیمی شده، کارآمدی ندارد

از سوی دیگر، در حالی که برخی گزارش‌ها از حصر خانگی حامد کرزی و عبدالله عبدالله حکایت دارد، رئیس جمهور پیشین به نحو ضمنی این گزارش‌ها را تایید می‌کند. او در بخشی از گفتگوی‌اش با طلوع نیوز، بدون آن‌که جزئیات بیش‌تر ارائه نماید گفت که قرار بوده خودش دو سفر به روسیه و آلمان داشته باشد، اما این سفرها انجام نشده‌اند. حامد کرزی اما نگفته که دلیل لغو این سفرها چه چیزی بوده است.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x