صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

کرزی: من به شدت مخالف حمله امریکا به افغانستان هستم

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان در گفتگو با بی‌بی‌سی جهانی گفته که پیام او به جو بایدن، رئیس جمهور امریکا این است که بیایند و با دولت طالبان کار کنند. او افزوده که جامعه جهانی باید کمک کند تا مردم افغانستان کشورشان را بسازند و بر زخم‌هایی که به همه طرف‌ها وارد شده باید مرهم گذاشته شود.

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان در گفتگو با بی‌بی‌سی جهانی گفته که پیام او به جو بایدن، رئیس جمهور امریکا این است که بیایند و با دولت طالبان کار کنند. او افزوده که جامعه جهانی باید کمک کند تا مردم افغانستان کشورشان را بسازند و بر زخم‌هایی که به همه طرف‌ها وارد شده باید مرهم گذاشته شود.

پیک‌آفتاب: آقای کرزی در این گفتگوی اختصاصی با بی‌بی‌سی گفت به شدت مخالف حملات هوایی امریکا در افغانستان است.

او گفته است: “اگر آنها (امریکا) در خاک افغانستان هواپیماهایشان را به پرواز در بیاورند یا نیروی نظامی در خاک ما بیارند، اشتباه است. ما می‌خواهیم با امریکا دوست باشیم.”

رئیس جمهور پیشین افغانستان هم‌چنین از آن عده از شهروندان افغانستان که از کشور خارج شده‌اند، خواسته تا برگردند و کشور را بسازند. او تاکید کرده که ما فرزند این خاکیم، نباید کشور را ترک کنیم، باید بمانیم و بسازیم‌اش.

آقای کرزی می‌گوید که با طالبان در مورد مسایل جاری کشور تبادل نظرهای خوبی داشته است: “دیدارهایی با آنها (طالبان) داشتم. تبادل نظر خوبی داشتیم، در مورد مسایل زیاد از جمله بازگشت زنان به کار، مکاتب، پرچم ملی، نیاز به روند سیاسی و حکومتی که متعلق به همه باشد و همه خود را در آن ببینند.”

آقای کرزی در پاسخ به این سوال که طالبان شما را “برادر” خود نمی‌بینند، گفت: “اما من می‌دانم.”

او در مورد بازگشایی مکاتب متوسطه دخترانه که طالبان مانع بازگشایی آنها شده است، نیز گفته که طالبان نیز این موضوع را “درک می‌کنند و این اتفاق خواهد افتاد”.

رئیس جمهوری پیشین افغانستان هم‌چنین گفته: “پیام خوبی به دختران دارم. بیرون شوید و درس بخوانید. شما دختران شجاع هستید و همه می‌دانیم که شجاع‌اید.”

آقای کرزی در پاسخ به این سوال که زمانی او فرمانده کل قوا بود، در این مورد که گفته شده مردم افغانستان نجنگیدند و از کشور خود دفاع نکردند، چه جوابی دارد، گفت: “مردم افغانستان، مردم شجاعی هستند. سربازان ما شجاع بودند و طالبان هم. هر دو افغان هستند. این چیزی است که من مدت‌هاست می‌گویم که ما برادر هستیم و باید برای کشورمان کار کنیم و متحد باشیم و آن‌را برای خود بسازیم.”

او افزود که “همه مردم افغانستان قربانی شده‌اند، خارجی‌ها افغانستان را به نام طالبان بمباران کردند. روستاهای ما ویران شد، اطفال کشته شدند، خانواده‌ها پاشیدند و همه طرف‌های ما آسیب دیدند و در نهایت، مردم افغانستان آسیب دیدند.”

حامد کرزی و عبدالله عبدالله، رئیس شورای مصالحه ملی دولت پیشین افغانستان، دو تن از رهبران افغانستان بودند که پس از تسلط طالبان بر افغانستان هم‌چنان در داخل کشور ماندند.

پیشتر گزارش‌های وجود داشت که طالبان این دو رهبر سیاسی را تحت نظارت قرار داده و از خروج آنها از کشور ممانعت کرده‌اند.

از سویی هم، سرپرست وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان، حامد کرزی را از مجرمان بزرگ خوانده بود.

مجرمین بزرگ تحت حمایت امارت اسلامی

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x