صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

کرزی: تاریخ من و عبدالله تیر شده

در تحصیل دختران نباید هیچ عذری نهفته باشد و در این مورد هیچ عذری پذیرفتنی و قابل قبول نیست. دختران کشور باید به مکتب بازگردند، زیرا اسلام به آن‌ها اجازه می‌دهد، زنان باید به کار بازگردند و دین ما به آن‌ها اجازه می‌دهد و نباید در این قسمت هیچ معامله‌ای صورت گیرد، زیرا این‌ها حقوق ما هستند.

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان در گفتگو با کریستین امانپور، خبرنگار شبکه CNN در مورد طالبان، زنان و آینده افغانستان اظهار نظر می‌کند و می‌گوید که در تحصیل دختران نباید هیچ عذری نهفته باشد و در این مورد هیچ عذری پذیرفتنی و قابل قبول نیست. دختران کشور باید به مکتب بازگردند، زیرا اسلام به آن‌ها اجازه می‌دهد، زنان باید به کار بازگردند و دین ما به آن‌ها اجازه می‌دهد و نباید در این قسمت هیچ معامله‌ای صورت گیرد، زیرا این‌ها حقوق ما هستند.

پیک‌آفتاب: حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین کشور می‌گوید که به غنی گفتیم که کشور از دست رفته است و پروسه صلح نیاز به سرعت بیش‌تر دارد.

کرزی می‌گوید که ما خوشحالیم که نشستی در ناروی بین افغانستانی‌ها، نماینده‌های طالبان، شخصیت‌های افغانستان و اعضای جامعه مدنی دایر گردیده است و این یک نشست سازنده است. ما از این مسئله استقبال می‌کنیم و امیدواریم که ادامه یابد و هر چه زودتر، مسایل آن‌طور انجام شود که مردم می‌خواهند.

کرزی در بخشی از صحبت‌های خود می‌گوید که برای بهبود افغانستان دو مسئله هم‌زمان باید اتفاق بیفتد: “مردم افغانستان و طالبان که دولت فعلی هستند در کنار هم و در مسیر صلح و ثبات کار کنند. طالبان باید همه دیدگاه‌ها، باورها و نظریات مردم افغانستان را در یک ساختار مناسب شامل کنند. مکاتب را به روی دختران و پسران باز کنند و این مسئله باید در ماه مارچ اتفاق بیفتد و در آن نباید عذری وجود داشته باشد. دانشگاه‌ها دوباره باید به روی دختران و پسران باز شوند. زنان باید در اداره‌ها سر کار برگردند و برای هزاران فرد تحصیل‌کرده که در وطن مانده و جایی برای رفتن ندارند، زمینه کار فراهم شود و به جامعه جهانی توصیه می‌کنم که با طالبان کار کنند”.

کرزی در پاسخ به سوالی دیگر می‌گوید: “من به برادران خود، به طالبان و اپوزیسیون صدا می‌کنم که ما همه متعلق به یک کشور هستیم و بیاییم به صلح برگردیم، هم‌دیگر را درک کنیم، راهی برای تحصیل دختران پیدا کنیم”.

کرزی اما می‌گوید که در تحصیل دختران نباید هیچ عذری نهفته باشد و در این مورد هیچ عذری پذیرفتنی و قابل قبول نیست. دختران کشور باید به مکتب بازگردند، زیرا اسلام به آن‌ها اجازه می‌دهد، زنان باید به کار بازگردند و دین ما به آن‌ها اجازه می‌دهد و نباید در این قسمت هیچ معامله‌ای صورت گیرد، زیرا این‌ها حقوق ما هستند.

کرزی در بخشی از صحبت‌های خود به حجاب زنان نیز اشاره کرده و می‌گوید: “زنان در افغانستان به هر صورت حجاب می‌پوشند و این مسئله نباید موارد دیگر را تحت شعاع قرار دهد”.

کرزی در بخش دیگر اما تصریح می‌کند: “ما باید افغانستان را به جلو ببریم، اما در بخش‌های بزرگ توافق کنیم، ما باید در بین خود بنشینیم، هم‌دیگر را درک کنیم، ما باید با همه تفاوت‌ها با هم‌دیگر کار کنیم و ما این را می‌خواهیم”.

کرزی در پاسخ به سوال دیگر کریستین می‌گوید: “من و داکتر عبدالله نمی‌خواهیم در دولت باشیم. ما وقت خود را گذرانده‌ایم، ما سهم خود را در کشور انجام دادیم. بنابراین، نیازی به من و داکتر عبدالله در دولت نیست و ما نباید در دولتی باشیم که در آینده شکل می‌گیرد”.

از جانب دیگر، کرزی اما می‌گوید که هر دوی ما شهروندان افغانستان هستیم، ما می‌خواهیم که کشور ما خوب باشد، کشوری قابل احترام باشد و در آینده در حال پیش‌رفت باشد.

کرزی در قسمت گفتگو با طالبان اما توضیح می‌دهد: “ما گفتگوهای خوبی با طالبان داشتیم، گفتگوهای ما دوستانه بود. ما در مسایل ابتدای اشتراک نظر داشتیم و آن‌ها به وضوح گفتند که به وقت بیش‌تر نیاز دارند و حالا زمان آن رسیده که در ماه مارچ و در نوروز در مکاتب باز شوند، ما می‌خواهیم دختران و پسران ما به مکتب برگردند”.

رئیس جمهور کرزی در بخش دیگری به روز پیش از 15 اگست نیز اشاره کرده و می‌گوید: “ما به رئیس جمهور غنی گفتیم که کشور از دست رفته است و پروسه صلح نیاز به سرعت بیش‌تر دارد و او باید با این پروسه موافقت کند. سپس او موافقت کرد. ما تصمیم گرفتیم که یک لیست از شخصیت‌ها را ترتیب کنیم که به دوحه بروند و با طالبان گفتگو کرده به این پروسه خاتمه دهند. من و داکتر عبدالله به کار تهیه لیست شروع کردیم. روز 15 اگست من و داکتر عبدالله دیدیم و تصمیم گرفتیم که لیست را نهایی کرده برای گفتگو به دوحه برویم ولی دیدیم که اشرف غنی کشور را ترک کرده و کابل خالی شده است. از این لحظه به بعد دیدم که دولتی وجود ندارد و مسؤلین نیستند و گفتم که با خلای قدرت چه کنیم؟ نه دولتی وجود دارد و نه طالبان حضور دارند و در چنین لحظه‌ای تصمیم گرفتم که به مردم بگویم که من و خانواده‌ام در کابل هستیم و ما باید در شرایط دشوار کنار هم باشیم”.

کرزی: بسم‌الله خان از من خواست افغانستان را ترک کنم، اما ماندم

رئیس جمهور کرزی اما به روز 15 اگست نیز انگشت گذاشته می‌گوید: “از هر دو طرف خواستم که از زندگی مردم محافظت کنند و اطمینان حاصل کنیم که شهروندان آسیب نمی‌بینند، نهادها متضرر نمی‌شوند و متاسفانه این‌گونه به دوحه رفته نتوانستیم که پروسه را خاتمه دهیم”.

کرزی در پاسخ به سوال دیگر می‌گوید: “روز 15 اگست هر چیز می‌توانست اتفاق بیفتد، به خصوص برای مردم. مگر این کشور ماست و باید در شرایط غیرمنتظره در کنار مردم باشیم. در بهبوحه‌ای که کشور شرایط فلج کننده را تجربه می‌کند، دلیلی برای ترک کشور وجود ندارد. ما همه باید در کشور خود بمانیم. ما باید مسایل را بررسی و حل کنیم”.

کرزی درباره خروج اشرف غنی از کابل اما می‌گوید: “من نمی‌خواهم کامنتی در مورد ترک غنی داشته باشم که آیا درست است یا نه؟”

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x