صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

کرزی: بسم‌الله خان از من خواست افغانستان را ترک کنم، اما ماندم

کرزی در مصاحبه‌ای تازه به آسوشیتدپرس گفته که او دعوتنامه‌ای را صادر کرد تا طالبان وارد کابل شوند. کرزی گفته است که طالبان پایتخت افغانستان را نگرفتند، بلکه براساس دعوتنامه او وارد کابل شدند.

کرزی در مصاحبه‌ای تازه به آسوشیتدپرس گفته که او دعوتنامه‌ای را صادر کرد تا طالبان وارد کابل شوند. کرزی گفته است که طالبان پایتخت افغانستان را نگرفتند، بلکه براساس دعوتنامه او وارد کابل شدند.

پیک‌آفتاب: حامد کرزی، رئیس جمهور اسبق افغانستان در مصاحبه‌ای جدید خود با آسوشیتدپرس برخی از اولین دیدگاه‌ها راجع به خروج مخفیانه و ناگهانی محمداشرف غنی، رئیس‌ جمهور پیشین افغانستان و این‌که چگونه او طالبان را به شهر دعوت نمود، اظهار نظر کرده است. کرزی در این مصاحبه گفته است: “من طالبان را برای محافظت از مردم و کشور دعوت نمودم تا شهر دچار هرج‌ومرج نشود و عناصر ناباب، سرمایه‌ها و دکان‌ها را غارت نکنند.”

رئیس جمهور اسبق افغانستان گفته است زمانی که غنی رفت، مقامات امنیتی او نیز رفتند. در مصاحبه تصریح شده که کرزی به بسم‌الله محمدی، وزیر دفاع پیشین تماس می‌گیرد و از او می‌پرسد که کی‌ها تا حال در کابل مانده‌اند، معلوم می‌شود که هیچ کس در کابل نبوده و حتا قوماندان امنیه کابل نیز کشور را ترک کرده و بسم‌الله محمدی از کرزی می‌خواهد تا افغانستان را ترک کند.

کرزی در این مصاحبه تاکید کرده که فشار او در آخرین لحظات، پرواز غنی را خنثی کرد. او از غنی خواسته که در کشور بماند تا پروسه صلح تکمیل شود. کرزی در این مصاحبه گفته که ورود طالبان به پایتخت به عنوان بخشی از یک توافق بود که پیش‌تر در دوحه حاصل شده بود.

به گفته کرزی، او و عبدالله عبدالله یک روز پیش از سقوط کابل با غنی ملاقات کردند و توافق نمودند که روز بعد با فهرستی متشکل از 15 نفر برای گفتگو درباره توافق‌نامه تقسیم قدرت به دوحه سفر کنند. او افزوده که طالبان قبلاً در حومه‌های شهر کابل حضور داشتند، اما رهبری آنها در قطر قول داده بود که نیروهای طالبان تا زمان انجام توافق در خارج از شهر می‌مانند و وارد کابل نمی‌شوند.

رئیس جمهور اسبق هم‌چنین گفته است: او اوایل صبح 15 اگست، منتظر بوده تا فهرست سفر کنندگان به دوحه را تهیه کند، اما پایتخت گویا در چنین لحظاتی بی‌تاب و بی‌قرار بوده است. کرزی می‌گوید که شایعات در مورد تسلط طالبان بر پایتخت هر دم می‌پیچید. او در چنین حالتی به دوحه تماس می‌گیرد و مقامات طالبان به او وعده می‌دهند که طالبان وارد شهر نخواهند شد.

از جانب دیگر، کرزی در این مصاحبه گفته که اوایل ظهر 15 اگست، طالبان در تماس با او می‌گویند: “دولت باید در مواضع خود بماند و نباید جابه‌جا شودف زیرا آنها قصد وارد شدن به شهر را ندارند”.

رئیس جمهور اسبق به آسوشیتدپرس گفته است: “ما و دیگران با مقامات مختلف دولت صحبت کردیم، آنها به ما اطمینان دادند که استوار می‌مانند. آن‌ها گفتند که امریکایی‌ها و نیروهای دولتی در جاه‌های خود مستقر هستند و کابل سقوط نخواهد کرد.”

رئیس جمهور کرزی گفته است که حدود ساعت 2:45 بعد از ظهر، مشخص شد که غنی از شهر فرار کرده و کابل خالی شده است. او در این مصاحبه چنین تصریح می‌کند: “به وزیر دفاع تماس گرفتم، به وزیر داخله تماس گرفتم، قوماندان امنیه کابل را جستجو کردم، دیدم که همه رفته بودند. درواقع، هیچ مقامی در پایتخت حضور نداشت. قوماندان امنیه کابل نبود، لوی درستیز نبود، رئیس قطعه واکنش سریع نبود و همه آن‌ها رفته بودند.”

حامد کرزی در این مصاحبه می‌گوید: “معاون واحد حفاظت غنی از من خواست تا به ارگ بروم و ریاست جمهوری را در دست گیرم، اما نپذیرفتم و گفتم از نظر قانونی حق این کار را ندارم.” کرزی در ادامه می‌گوید: “من در عوض تصمیم گرفتم که با انتشار یک پیام عمومی از طریق تلویزیون، همراه با خانواده‌ام اعلام کنم که در افغانستان هستم تا شهروندان افغانستان بدانند که ما همه این‌جا هستیم.”

کرزی در بخشی دیگر گفته که اگر غنی در کابل می‌ماند، توافقی برای انتقال صلح‌آمیز وجود داشت و کشور به این سرنوشت دچار نمی‌شد ولی او فرار کرد و معادله برعکس ثابت شد.

کرزی در قسمتی از صحبت‌های خود گفته که او این روزها مرتباً با رهبران طالبان دیدار می‌کند و می‌گوید که جهان باید با طالبان تعامل کنند تا افغانستان از وضعیت بحرانی نجات یابد. او گفته که این خیلی مهم است که شهروندان افغانستان باید دور هم جمع باشند تا از پراکندگی جلوگیری شود. او گفته است که از طالبان خواسته‌ام که از هرج‌ومرج در کشور جلوگیری کنند.

کرزی گفته است که در دیدارهایش با طالبان از آنها خواسته که با دایر کردن لویه‌جرگه، قانونی اساسی و پرچم ملی تعیین کنند. کرزی افزوده که همه شهروندان افغانستان اعم از دختر و پسر باید از حقوق تعلیم و تربیت همگانی برخوردار باشند. زنان باید جای‌گاه خود را در سیاست، در اداره، در فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی افغانستان و در تمام شیوه‌های زندگی بیابند. این موضوعی است که هیچ‌گونه مصالحه‌ای در مورد آن وجود ندارد.

حامد کرزی، پیش‌تر به صدای امریکا نیز گفته بود که طالبان برای کسب مشروعیت بین‌المللی باید مشروعیت داخلی را به دست آورند. آقای کرزی گفته بود که طالبان بدون ایجاد اساسات داخلی از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته نخواهند شد.

کرزی: طالبان بدون مشروعیت ملی؛ به رسمیت بین‌المللی نخواهند رسید

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x