صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

کار استخراج معدن مس‌عینک لوگر آغاز می‌شود

مقامات در وزارت معادن و پترولیم طالبان از آغاز روند استخراج مس‌عینک لوگر خبر می‌دهند. به گفته این مقامات، با آغاز استخراج مس‌عینک لوگر، نزدیک به 50 هزار شغل به گونه مستقیم و غیرمستقیم ایجاد خواهد شد.

مقامات در وزارت معادن و پترولیم طالبان از آغاز روند استخراج مس‌عینک لوگر خبر می‌دهند. به گفته این مقامات، با آغاز استخراج مس‌عینک لوگر، نزدیک به 50 هزار شغل به گونه مستقیم و غیرمستقیم ایجاد خواهد شد.

پیک‌آفتاب: معدن مس‌عینک، یکی از بزرگ‌ترین و با کیفیت‌ترین معادن مس در جهان به شمار می‌رود. مقدار مس در این معدن، 240 میلیون تُن تخمین شده و قیمت مجموعی آن 50 میلیارد دالر گفته شده است. قرارداد معدن مس‌عینک لوگر با شرکت چینایی «MCC» امضا شده و قرار است تا چند روز دیگر روند استخراج از آن آغاز شود.

وزارت معادن و پترولیم طالبان می‌گوید که در صورت استخراج از معدن مس‌عینک لوگر، ازاین رهگذر سالانه 350 میلیون دالر درآمد حاصل خواهد شد. مولوی برهان، سخنگوی این وزارت گفته که شرکت چینایی در تماس با طالبان از آمادگی‌ها برای استخراج معدن مس‌عینک لوگر در ماه مارچ خبر داده است. با آغاز استخراج از معدن مس‌عینک لوگر، نزدیک به 50 هزار شغل به گونه مستقیم و غیرمستقیم ایجاد خواهد شد.

قرارداد استخراج معدن مس‌عینک لوگر برای سی سال، سال‌ها پیش بین حکومت وقت و شرکت چینی امضا شد. شرکت چینی اعلام کرد که با سرمایه‌گذاری 2.9 میلیارد دالر، کار استخراج این معدن مس را آغاز می‌کند. به اساس قرارداد، قرار بود که کار استخراج معدن مس‌عینک لوگر، پنج سال پس از امضای قرارداد آغاز شود، اما موجودیت آثار باستانی در اطراف معدن، چالش‌های امنیتی و نیز مشکلات فنی باعث شد تا این روند با تاخیر مواجه شود.

شرکت چینی بر بنیاد قرارداد باید به هزینه خودش خط آهنی بسازد که معدن مس‌عینک لوگر را به گذرگاه‌های تورخم و حیرتان در شرق و شمال افغانستان وصل کند. از سویی هم، این شرکت موظف است تا یک نیروگاه بزرگ برق در ساحه مس عینک بسازد؛ نیروگاهی که می‌تواند ده‌ها هزار خانواده را در اطراف معدن صاحب انرژی کند. معدن مس‌عینک لوگر در چهل کیلومتری جنوب‌شرق پایتخت موقعیت دارد.

مولوی برهان، سخنگوی وزارت معادن و پترولیم طالبان گفته که همه بندهای قرارداد گذشته، قابل اجرا است و طالبان خواهان آن هستند تا شرکت چینایی با در نظر داشت مواد قرارداد، همه شرایط آن‌را در نظر بگیرد و کار را برای استخراج معدن مس‌عینک آغاز کند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x