صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

چین به دنبال “لیتیم” افغانستان

چندین تاجر چینی در افغانستان به گلوبل تایمز گفته‌اند که با ویزاهای ویژه وارد افغانستان شده‌اند و در حال بازرسی پروژه‌های لیتیم در محل هستند.

چندین تاجر چینی در افغانستان به گلوبل تایمز گفته‌اند که با ویزاهای ویژه وارد افغانستان شده‌اند و در حال بازرسی پروژه‌های لیتیم در محل هستند.

پیک‌آفتاب: یو مینگ‌هوی، مدیر کمیته توسعه اقتصادی و تجارت چین گفته است: “پس از هماهنگی کمیته توسعه اقتصادی و تجارت چین با وزارت معادن افغانستان، نمایندگان پنج شرکت چینی ویزاهای ویژه گرفته و در اوایل ماه نوامبر برای انجام بازرسی در محل، وارد افغانستان شده‌اند.»

آقای منگ‌هوی در عین حال، با بیان این که با انتقال قدرت در افغانستان، انجام چنین ترتیباتی دشوار است و آنها نیازمند هماهنگی میان شرکت‌ها و مقامات مختلف هستند، گفته که با نمایندگان شرکت‌های چینی صحبت کرده است و آنها بیش از همه نگران تضمین‌های اساسی امنیت و نظم اجتماعی در افغانستان هستند.

پس از روی کار آمدن امارت اسلامی در افغانستان و خروج نیروهای امریکایی، فرصت‌های تازه برای کشورهای منطقه از جمله چین به وجود آمده است. مقامات امارت اسلامی از سرمایه‌گذاری شرکت‌های چینی استقبال کرده‌اند و مقامات چینی نیز با ارائه کمک‌های بشردوستانه و از سرگیری کانال‌های تجاری خاص، از جمله راه‌اندازی دهلیز هوایی صادرات جلغوزه، به توسعه روابط دو جانبه پرداخته‌اند.

کمک‌های تازه‌ی چین در راه افغانستان

صدور ویزاهای تجارتی چین برای تاجران افغانستان

در میان روابط دوستانه، علاقه به بخش معادن افغانستان نیز در میان شرکت‌های چینی، از جمله پروژه‌های مس و لیتیم، با توجه به ذخایر عظیمی که ارزش آن به یک تریلیون دالر تخمین زده می‌شود، در حال افزایش است.

گائو سوسو، یکی از کارکنان کمیته توسعه اقتصادی و تجارت چین، به گلوبل تایمز گفته، به غیر از پنج شرکت چینی که نمایندگان آنها در حال حاضر در افغانستان هستند، حداقل 20 شرکت دولتی و خصوصی چینی نیز در مورد پروژه‌های لیتیم پرس‌وجو کرده‌اند.

برخی از شرکت‌های چینی در چندین پروژه بزرگ در افغانستان مشارکت دارند، از جمله پروژه معدن مس عینک که دومین معدن بزرگ مس در جهان است. اما بسیاری از آنها به دلیل بی‌ثباتی نبود امنیت متوقف شده‌اند.

لیتیم یک منبع حیاتی، اما کمیاب برای بطری‌ها و سایر فناوری‌ها است. افغانستان با برخورداری از منبع ارزشمند، می‌تواند با بولیوی که در حال حاضر بزرگترین ذخایر شناخته شده جهان را دارد، رقابت کند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x