صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

چین: امریکا عامل اصلی بی‌ثباتی در نظم جهانی است

وزیر خارجه چین می‌گوید که بیجینگ اظهارات آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا در مورد چین را نشانه انحراف جدی در روابط دو کشور می‌داند.

وزیر خارجه چین می‌گوید که بیجینگ اظهارات آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا در مورد چین را نشانه انحراف جدی در روابط دو کشور می‌داند.

پیک‌آفتاب: خبرگزاری تاس با نشر گزارشی به نقل از وانگ یی، وزیر امور خارجه چین در واکنش به اظهارات وزیر خارجه امریکا نوشته است: “سخنرانی بلینکن در مورد سیاست چین نشان‌دهنده انحراف جدی در مسیر روابط چین و امریکا است. ما می‌خواهیم به طرف امریکایی بگوییم که کشور ما اصلاً آن چیزی نیست که ایالات متحده تصور می‌کند.”

وانگ یی افزوده است: “ما در ارتقای اصلاحات و تقویت فضای باز مشارکت می‌کنیم و برای هم‌کاری سودمند متقابل در سطح بالاتر تلاش می‌کنیم. چین بهتر خواهد شد و جهان به فضل و یُمن آن شگفت‌انگیزتر خواهد شد.”

وزیر خارجه چین خاطرنشان کرده است که واشنگتن مواضع بسیار بحث‌برانگیزی را در عرصه بین‌المللی اتخاذ می‌کند که این سیاست هدایت‌گر به سمت مفاهیم جنگ سرد است.

این دیپلمات بلندپایه چینی تاکید کرده است که “این امر تنها می‌تواند منجر به درگیری، تقابل و تفرقه در جامعه بین‌المللی شود. در واقع امریکا هم اکنون به عامل اصلی بی‌ثبات کردن نظم جهانی تبدیل شده است”.  وانگ یی اما افزوده است که هم‌کاری چین و امریکا “به یک دوراهی رسیده است.”

وزیر خارجه چین گفته است: “امریکا باید تصمیم درست بگیرد و برای یافتن راه درست جهت ایجاد روابط با چین به شیوه‌ای که شایسته دو قدرت پیش‌رو بوده و بر اساس اصول احترام متقابل، هم‌زیستی مسالمت‌آمیز و منفعت متقابل باشد، تمرکز کند.”

از سوی دیگر؛ آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا اخیراً در اظهاراتی در دانشگاه جورج واشنگتن در قالب یک سخنرانی گفت که چین تنها کشور جهان است که هم نیت و هم قابلیت تغییر شکل دادن به نظم بین‌المللی موجود را دارد.

در همین حال؛ شینزو آبه، نخست وزیر پیشین جاپان در مصاحبه با اکونومیست گفته است که موضع‌گیری زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در خصوص پیوستن این کشور به ناتو و امنتاع از حل اختلافات و درگیری‌ها در دونباس، باعث آغاز عملیات ویژه نظامی روسیه شد.

آبه تصریح کرده است: “در این صورت می‌شد از اقدام نظامی اجنتاب کرد، در صورتی‌که ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهور اوکراین وعده می‌داد که کشورش به ناتو نمی‌پیوندد و تا یک سطح بالایی از خودمختاری به دو منطقه در شرق این کشور را به روسیه اعطا می‌کرد”. او هم‌چنان تاکید نمود که ممکن رهبر اوکراین تحت تاثیر هم‌کار امریکایی خود، جو بایدن باشد.

این در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر روزنامه امریکایی واشنگتن اگزماینر پیش‌بینی کرده بود که امریکا در صورت جنگ با چین، شکست سنگینی را متحمل خواهد شد.

امریکا در صورت جنگ با چین شکست می‌خورد

نیویارک تایمز: امریکا تایوان را تجهیز و مسلح می‌سازد

آغاز سفر آسیایی جو بایدن؛ رئیس جمهور امریکا وارد سئول شد

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x