صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

چرخش روزگار؛ آنگاه که برنده جایزه نوبل به 4 سال زندان محکوم می‌شود

دادگاه نظامی میانمار امروز دوشنبه 6 دسامبر، آنگ سان سو چی، برنده جایزه صلح نوبل و رهبر اتحادیه ملی برای دموکراسی (NLD) را به 4 سال زندان محکوم کرد.

دادگاه نظامی میانمار امروز دوشنبه 6 دسامبر، آنگ سان سو چی، برنده جایزه صلح نوبل و رهبر اتحادیه ملی برای دموکراسی (NLD) را به 4 سال زندان محکوم کرد.

پیک‌آفتاب: زاو مین تون، سخنگوی دولت نظامی میانمار در یک اعلامیه‌ای گفته است که قرار است آنگ سان سو چی، 4 سال را در زندان سپری نماید. به گفته زاو مین تون، خانم سو چی به اتهام تحریک ناآرامی‌های عمومی و نقض قوانین بهداشتی مرتبط با ویروس کرونا محاکمه شده است.

سخنگوی دولت میانمار به خبرگزاری فرانسه گفته است که خانم سو چی، رهبر معزول میانمار «بر اساس ماده 505 قانون مجازات به دو سال زندان و بر اساس قانون بلایای طبیعی به دو سال دیگر» محکوم شده است. او افزود که وین میینت، رئیس جمهور پیشین میانمار نیز محکومیت مشابهی را دریافت کرده است.

دولت غیرنظامی میانمار و پارلمان این کشور، در اول فبروری سال 2021 میلادی با کودتای نظامیان سرنگون شد و کودتاچیان از آن زمان آنگ سان سو چی را به اتهامات گسترده‌ از جمله نقض قانون اسرار رسمی، فساد و تقلب در انتخابات میزان سال گذشته متهم کرده‌اند که در صورت مجرم شناخته شدن او از سوی محکمه در تمام موارد، رهبر معزول میانمار و برنده جایزه نوبل با ده‌ها سال زندان روبه‌رو خواهد شد.

از طرف دیگر متیو اسمیت، مدیر اجرایی گروه حقوقی فورتیفای (Chief Executive of the Fortify Rights group) به این باور است که محکومیت خانم سو چی “بخشی از یک حمله گسترده و سیستماتیک به جمعیت غیرنظامی” است. او به خبرگزاری الجزیره گفته است که زندانی شدن خانم سو چی غیرعادلانه و سیاسی است. متیو اسمیت خواستار آزادی فوری آنگ سان سوچی و سایر زندانیان سیاسی در میانمار شده است. هم‌زمان با صحبت‌های میتو اسمیت، گروه نمایندگان پارلمان ASEAN برای حقوق بشر (APHR) نیز حکم روز دوشنبه را محکوم کرد و آن را “حذف عدالت” خوانده است.

اما مینگ یو ها، از عفو بین‌الملل در پیوند به قضیه سو چی گفته است که محکومیت خانم سوچی به اتهامات جعل در انتخابات، آخرین نمونه از عزم ارتش برای از بین بردن همه‌ی مخالفان و خفه کردن آزادی‌ها در میانمار است. خانم یو ها خواستار اقدام سریع، قاطع و متحدانه جامعه بین‌المللی شده و گفته است: «تصمیم مضحک و فاسد محکمه بخشی از الگوی ویرانگر مجازات‌های خودسرانه است که از زمان کودتای نظامی در ماه فبروری در میانمار تاکنون بیش از 1300 نفر کشته و هزاران نفر دستگیر شده‌ و این روند هرچه سریع‌تر باید خاتمه یابد”.

او گفته است: «جامعه بین‌المللی باید برای محافظت از غیرنظامیان گام بردارد و عاملان نقض جدی حقوق بشر را مورد بازخواست قرار دهد و اطمینان حاصل کند که کمک‌های بشردوستانه و تجهیزات طبی به عنوان یک موضوع فوری برای شهروندان میانمار توزیع می‌شود.»

از جانب دیگر، آنگ سان سو چی، دختر قهرمان استقلال میانمار از کشور بریتانیا که اکنون 76 سال سن دارد، پیش از این طی سال‌های 1990 تا 2010 میلادی نیز برای مدتی طولانی در حبس خانگی به سر می‌برد. او در آغازین ساعات ماه فبروری سال روان میلادی پس از آنکه جنرال‌ها حکومتش را سرنگون کردند، بار دیگر بازداشت شد و با سرنگونی دولت‌اش، عمر کوتاه حکومت دموکرات این کشور نیز پایان یافت.

محاکمه او در حالی برگزار می‌شود که روزنامه‌نگاران از حضور در دادگاه‌های ویژه دولت نظامی میانمار منع شده‌اند و وکلای سو چی نیز اجازه صحبت با رسانه‌ها و ژورنالیستان را ندارند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x