صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

پیوند «الجزیره» با حلقه‌های تروریستی

طالبان در روزهای تلاشی خانه‌به‌خانه در کابل، از دفتر مربوط به شبکه الجزیره، سه موتر بمب‌گذاری شده و مقدار زیادی مواد انفجاری به دست آورده‌اند.

محمدآصف طیبی

شبکه الجزیره نام مطرحی در عرصه رسانه‌های جهانی به شمار می‌رود؛ رسانه‌ای که با حمایت دولت قطر، اکنون تبدیل به غول رسانه‌ای نه تنها در جهان عرب بلکه در سطح جهانی شده است. البته در کنار پول‌های هنگفتی که برای این رسانه سرمایه‌گذاری شده است، تحولات چند دهه اخیر کشورهای عرب نیز کمک کرد تا الجزیره به سرعت خودش را به عنوان یک رسانه مسلط بر تحولات جهانی تبدیل نماید.

در کنار این، الجزیره از آدرس ارتباطات‌اش با گروه‌ها و حلقه‌های تروریستی نیز معروف است. همین ارتباط تنگاتنگ با شبکه‌ها و گروه‌های تروریستی در سطح کشورهای اسلامی از جمله القاعده، داعش، حقانی و طالبان، باعث شده که خبرنگاران الجزیره در سخت‌ترین میدان‌های جنگ این گروه‌ها، بدون مواجه شدن به چالشی، کار گزارش‌گری را انجام دهند. مهم‌ترین و تازه‌ترین خبرها از جریان حملات تروریستی در کشورهای مختلف جهان اسلام، معمولاً از آدرس الجزیره منتشر می‌شود.

این ارتباط با گروه‌های تروریستی صرفاً ادعا نیست، اسناد زیادی از دست داشتن کارمندان الجزیره در روی‌دادهای تروریستی و نیز دست باز برخی از مبلغین سلفی‌های تندرو در نشرات الجزیره، اسناد خوبی هستند. شبکه الجزیره در دوره طلایی خود، تریبونی برای انتشار افکار شخصیت‌های سلفی مانند “ابوحمزه المصری”، “ابو قتاده”، “هانی السباعی” و”یاسر السری” بوده و پس از آن‌که به پخش مصاحبه‌ها و انتشار اطلاعیه‌ها و بیانیه‌های اسامه بن لادن، رهبر القاعده اقدام کرد، به سخنگوی رسمی این گروه مبدل شد.

“تسییر علونی” و”احمد زیدان” دو خبرنگار سوری شبکه الجزیره نیز حلقه ارتباط میان القاعده با شبکه خبری الجزیره بودند. بعدها با افشای عضویت این دو خبرنگار در گروه القاعده، علونی به اتهام فعالیت‌های تروریستی در اسپانیا محاکمه و زندانی شد. بر اساس اسناد فاش شده ازسوی ادوارد اسنودن، زیدان نیز با شبکه القاعده مرتبط بوده است.

در افغانستان نیز، خبرنگاران الجزیره، رابطه نزدیک و تنگاتنگ با گروه‌های تروریستی داشته‌اند. حتا در مواردی خبرنگاران مرتبط به این شبکه اقدام به حملات تروریستی کرده‌اند. از جمله قضیه ترور احمدشاه مسعود، از رهبران جهادی پیشین در پوشش دو خبرنگار الجزیره رخ داده است.

در تازه‌ترین مورد، منابع می‌گویند که طالبان در روزهای تلاشی خانه‌به‌خانه در کابل، از دفتر مربوط به شبکه الجزیره، سه موتر بمب‌گذاری شده و مقدار زیادی مواد انفجاری به دست آورده‌اند. منبع می‌گوید که این دفتر در کابل، سال‌ها از سوی شبکه الجزیره اجاره شده بود. به گفته منبع، دفتر الجزیره در کوچه تلویزیون خورشید و در نزدیکی دفتر یوناما قرار دارد. منبع افزوده است، زمانی که طالبان اعلام کردند، عملیات تلاشی را در کابل به اجرا می‌گذارند، افراد ساکن در این دفتر، بدون این‌که وسایل‌شان را انتقال دهند، آنجا را ترک کردند. منبع می‌گوید که طالبان در زمان تلاشی این دفتر، سه موتر بمب‌گذاری شده و مقدار زیادی سلاح و مهمات انفجاری به دست آورده‌اند.

در سال‌های گذشته، متاسفانه شاهد حملات زیادی علیه کارمندان رسانه‌ها در کابل بودیم. از جمله دو حادثه در دو سال پی هم بر کارمندان تلویزیون خورشید. جالب این‌که هر دو حادثه به یک شکل و در یک منطقه کابل (حوزه چهارم امنیتی) رخ داده است. هرچند نمی‌توان به صورت یقینی این حوادث را به کارکنان الجزیره نسبت داد، اما نمی‌توان این گمانه را نیز رد کرد که ممکن است این حملات از چند متری ساختمان تلویزیون خورشید هم‌آهنگ شده است.

نکته جالب این‌که طالبان در روزهای تلاشی خانه‌به‌خانه، حتا اگر یک دوربین عکاسی هم به دست آوردند، آن‌را رسانه‌ای کردند و در برخی موارد حتا مجبور شدند دروغ‌های غیرقابل باور بر زبان آورند، اما چرا به دست آوردن این همه مواد از دفتر «الجزیره» رسانه‌ای نشد؟

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x