صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

پایان سومین نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان با انکار طالبان

سومین نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان به میزبانی چین، بدون موضع‌گیری روشن پایان یافت. به وزیر خارجه طالبان در عکس یادگاری اجازه داده نشد و شرکت کنندگان بر حل بحران بشری و بازیابی سیستم اقتصادی افغانستان تاکید کردند. در این نشست هیچ سخن جدی در مورد رسمیت یافتن طالبان نیز گفته نشد.

سومین نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان به میزبانی چین، بدون موضع‌گیری روشن پایان یافت. به وزیر خارجه طالبان در عکس یادگاری اجازه داده نشد و شرکت کنندگان بر حل بحران بشری و بازیابی سیستم اقتصادی افغانستان تاکید کردند. در این نشست هیچ سخن جدی در مورد رسمیت یافتن طالبان نیز گفته نشد.

پیک‌آفتاب: سومین نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه‌های افغانستان، در شهر توشی چین پایان یافت. در این نشست، وزرای خارجه کشورهای منطقه‌ای حامی طالبان و نماینده ویژه امریکا حضور داشتند. در این نشست، وزیران خارجه ایران، روسیه، ترکمنستان، ازبیکستان، پاکستان و قطر و هم‌چنین نماینده ویژه امریکا در امور افغانستان و وزیر عدلیه تاجیکستان شرکت داشتند. ریاست این نشست را وانگ‌یی، وزیر خارجه چین بر عهده داشت و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل به صورت آنلاین سخنرانی کرد.

این نشست اما بدون حاشیه نبود، راه ندادن وزیر خارجه طالبان در عکس یادگاری، مهم‌ترین حاشیه این نشست بود. نشست هم‌چنین اعلامیه مشترک که بیان‌گر دیدگاه مشترک شرکت کنندگان در مورد افغانستان باشد، منتشر نکردند.

وزارت خارجه روسیه دقایقی پس از پایان نشست در توییتی به نقل از سرگئی لاوروف، وزیر خارجه این کشور نوشت: “جامعه ملل کمک به حل بحران بشری در افغانستان را در اولویت قرار می‌دهد. قدم دوم این است که به بازیابی سیستم اقتصادی افغانستان کمک شود و در نهایت این که جامعه ملل بیش‌تر فعال شود.”

در همین حال، عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه طالبان در رشته توییتی گفته که شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان خواهان در نظر گرفتن رضایت همسایه‌ها در مسئله به رسمیت شناختن طالبان شده و وزرای خارجه اندونیزی و قطر هم از جامعه جهانی و کشورهای همسایه خواسته‌اند که با افغانستان بیش‌تر هم‌کاری کنند. نمایندگان ازبیکستان و ترکمنستان هم بر اهمیت اجرای پروژه‌های بزرگ اقتصادی با افغانستان و ترانزیت از طریق افغانستان تاکید کرده‌اند.

به نوشته بلخی، در این نشست، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه خواهان معرفی نمایندگان جدید افغانستان به سازمان ملل شده است. لاوروف در عین حال گفته است که افغانستان نباید منبع تهدید کشورهای جهان باشد و هیچ کس نباید از خاک افغانستان تهدید شود.

از سوی دیگر؛ محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی، وزیر خارجه قطر در توییتی در مورد این نشست نوشته است: “ما در مورد تحولات افغانستان و پی‌آمدهای آن بر صلح و امنیت بین‌المللی گفتگو کردیم و از نقش مهم چین در سازمان‌دهی این نشست و دعوت از قطر برای گفتگو در مورد تلاش‌های بین‌المللی مشترک در راستای مسائل منطقه‌ای امنیت و ثبات قدردانی می‌کنیم”.

این نشست در حالی برگزار می‌شود که دیده‌بان حقوق بشر از جهان خواسته است تا بر مقامات طالبان محدودیت‌هایی را وضع کرده و جلو سفر مقامات این گروه به بیرون از افغانستان را بگیرد.

عفو بین‌الملل خواهان وضع محدودیت بر سفر مقامات طالبان شد

دیدار وزرای خارجه طالبان، پاکستان و چین

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x