صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

نمایندگان طالبان در ترکیه و تهران؛ چه کسانی وارد حکومت می‌شوند؟

گزارش‌های تایید نشده حاکی است که ادریس زمان، به ترکیه رفته تا به نمایندگی از طالبان با شماری از سیاست‌مدار‌ان رایزنی کند. این در حالی است که امیرخان متقی در تهران به سر می‌برد و گفته می‌شود که سرپرست وزارت خارجه طالبان با احمد مسعود و برخی چهره‌های حامی جبهه پنجشیر دیدار کرده است.

گزارش‌های تایید نشده حاکی است که ادریس زمان، به ترکیه رفته تا به نمایندگی از طالبان با شماری از سیاست‌مدار‌ان رایزنی کند. این در حالی است که امیرخان متقی در تهران به سر می‌برد و گفته می‌شود که سرپرست وزارت خارجه طالبان با احمد مسعود و برخی چهره‌های حامی جبهه پنجشیر دیدار کرده است.

پیک‌آفتاب: به نظر می‌رسد هر چه زمان می‌گذرد، طالبان قانع می‌شوند که ادامه حکومت تک‌قومی جواب نمی‌دهد. با گذشت بیش از چهار ماه از عمر امارت اسلامی، هنوزهم حاکمان جدید با چالش مشروعیت داخلی و خارجی مواجه هستند و مخالفین طالبان در داخل و بیرون حتا یک گام هم عقب‌نشینی نکرده‌اند. این وضعیت، طالبان را در شرایط دشوار قرار داده است.

ادامه‌ی فشارها بر طالبان باعث شده تا هیئت‌های طالبان برای چانه‌زنی، فعال‌تر شوند. اکنون منابع غیررسمی از حضور هیئت طالبان در ترکیه و تهران خبر می‌دهند. این منابع می‌گویند که ادریس زمان، امروز به ترکیه رفته تا به نمایندگی از طالبان با سیاف، دوستم، محقق و شماری دیگر از سیاست‌مداران استانبول‌نشین رایزنی کند. این خبر به صورت رسمی تایید نشده است.

این در حالیست که گزارش‌های وجود دارد که هیئت دیگری از طالبان به رهبری امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان در تهران به سر می‌برد. هرچند سخنگویان طالبان می‌گویند که این هیئت برای دیدار با مقامات ایران به این کشور رفته، اما برخی منابع می‌گویند که سرپرست وزارت خارجه طالبان به دعوت سپاه پاسداران ایران به تهران رفته تا با احمد مسعود رهبر جبهه پنجشیر و اسماعیل‌خان از رهبران جهادی حاضر در تهران دیدار کند. برخی منابع هم گفته‌اند که آقای متقی شب گذشته با احمد مسعود، اسماعیل‌خان و حبیب‌الله حسام دیدار کرده است. هرچند سخنگوی جبهه پنجشیر دیدار احمد مسعود با امیرخان متقی را رد کرده است.

دیدار با مقامات ایران یا مشروعیت‌بخشی به جبهه پنجشیر

این گزارش‌ها درحالی منتشر می‌شود که پیش از این، برخی رسانه‌های خارجی گزارش کرده بودند که مقامات طالبان از امریکایی‌ها فرصت خواسته بودند تا پایان ماه مارچ سال 2022 حکومت همه‌شمول مورد نظر واشنگتن را درست کند. کانال نیوز ۱۸ هندوستان، در مقاله‌ای نوشته بود که طالبان تاه ماه مارچ، نقشه راه برای یک حکومت همه‌شمول را تکمیل می‌کنند؛ طوری‌که همه اقشار جامعه را در بر داشته باشد. طبق متن مقاله، در این نقشه ساختار حکومت طالبان متفاوت‌تر از ساختار فعلی خواهد بود و تعدیلاتی لازم در ساختار فعلی رونما خواهد شد.

خرید زمان به سبک طالبان؛ فرصت 100روزه برای تشکیل حکومت موردنظر امریکا

حال به نظر می‌رسد که با نزدیک شدن به موعد مقرر، طالبان تلاش‌های تازه را برای جلب توجه جامعه جهانی به خصوص برای کسب مشروعیت به راه انداخته‌اند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x