صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

متقی به سران پنجشیر: برگردید، دلیلی برای مخالفت وجود ندارد

پس از دو روز تایید و تکذیب، امروز دو طرف طالبان و جبهه پنجشیر تایید کردند که هیئت طالبان در تهران با احمد مسعود و شماری از سران جبهه پنجشیر در تهران دیدار کرده است. هیئت طالبان به سران جبهه پنجشیر گفته است که به عنوان یک شهروند می‌توانند به کشور برگردند.

پس از دو روز تایید و تکذیب، امروز دو طرف طالبان و جبهه پنجشیر تایید کردند که هیئت طالبان در تهران با احمد مسعود و شماری از سران جبهه پنجشیر در تهران دیدار کرده است. هیئت طالبان به سران جبهه پنجشیر گفته است که به عنوان یک شهروند می‌توانند به کشور برگردند.

پیک‌آفتاب: امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان می‌گوید که در تهران، با سران جبهه پنجشیر از جمله احمد مسعود و اسماعیل‌خان دیدار کرده است. منابع می‌گویند که این دیدار با اصرار مقامات سپاه پاسداران ایران انجام شده است.

سخنگویان طالبان ضمن تایید این خبر، گفته‌اند که سرپرست وزارت خارجه طالبان در این دیدار از سران پنجشیر خواسته که به کشور بازگردند. بلال کریمی، سخنگوی طالبان در حساب توییتر خود نوشته است: “اسماعیل‌خان و احمد مسعود با هیئتی از امارت اسلامی در تهران دیدار کردند. در این دیدار، امارت اسلامی به آن‌ها اطمینان داد که می‌توانند بدون هیچ نگرانی به کشورشان بازگردند. امارت اسلامی تلاش می‌کند تا اطمینان حاصل کند که آینده کشور برای همه امن است و دلیلی برای مخالفت وجود ندارد.”

از سویی هم حفیظ منصور، از افرادی که گفته می‌شود در این دیدار حضور داشته، در گفتگو با رسانه‌ها، برگزاری این دیدار را تایید کرده است. هرچند جزئیات بیش‌تری از این دیدار به صورت رسمی مخابره نشده، اما پیش‌تر برخی منابع به خبرگزاری پیک‌آفتاب گفته بودند که مطالبات اسماعیل‌خان از طالبان «بیش از حد» بوده و همین مسئله روی نتیجه گفتگوها تاثیر منفی گذاشته است. منبع نوشته است: “مطالباتی که از سوی اسماعیل‌خان مطرح شده نشان می‌دهد که فاصله میان امارت و جبهه پنجشیر مانند فاصله زمین تا خورشید است.”

هم‌چنین در حساب توییتری منسوب به مولوی حبیب‌الله حسام، این گفتگوها «مهم و حساس» خوانده شده و تاکید شده که تصمیم‌گیری در مورد سرنوشت جمعی کار فردی و ساده نیست. در این حساب توییتر گفته شده که در این گفتگوها، خواست‌های مردمی از آدرس جبهه پنجشیر به سران طالبان انتقال داده شده است. او گفته که به طالبان در مورد پی‌آمدهای نافرجام حکومت تک‌قومی فاقد عدالت و آزادی هشدار داده شده است.

این دیدار و گفتگو بین دو طرف در حالی تایید می‌شود که پیش‌تر صبغت‌الله احمدی، سخنگوی جبهه پنجشیر هرگونه دیدار احمد مسعود، رهبر این جبهه با سران طالبان را رد کرده بود، اما بعداً مجبور شد توییت خود را پاک کند.

دیدار زیر سایه سپاه؛ از تکذیب تا تایید

دیدار با مقامات ایران یا مشروعیت‌بخشی به جبهه پنجشیر

نمایندگان طالبان در ترکیه و تهران؛ چه کسانی وارد حکومت می‌شوند؟

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x