صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

مانور جدید روسیه در مرز اوکراین؛ از هشدار تا بازی سیاسی، مسکو حاضر نیست کوتاه بیاید

خبرگزاری اینترفاکس با نشر گزارشی گفته است که روسیه مانور نیروهای نظامی را در مرز اواکراین آغاز کرده است.

خبرگزاری اینترفاکس با نشر گزارشی گفته است که روسیه مانور نیروهای نظامی را در مرز اواکراین آغاز کرده است.

پیک‌آفتاب: اینترفاکس به نقل از وزارت دفاع روسیه از آغاز مانور نیروهای نظامی روسیه در مناطقی در جنوب‌غربی این کشور از جمله در مرز با اوکراین خبر داده و می‌گوید که روسیه حاضر نیست در ماجرای اوکراین کوتاه بیاید و به واشنگتن امتیاز دهد.

از سوی دیگر، رویترز با نشر گزارشی گفته است که در این مانور از 300 ادوات زرهی از جمله تانک‌هایT-72B3، موترهای زره‌پوش و جنگ‌افزارهای مرسوم استفاده شده‌ است. رویترز تصریح کرده که در این مانور، نزدیک به 3 هزار نیروی نظامی روسیه در نبرد با دشمن فرضی حضور دارند و نظامیان شلیک از موترهای زرهی، عملیات شناسایی دشمن و خنثی کردن خراب‌کاری‌ها و هم‌چنین تجهیز سنگرها را تمرین می‌کنند.

به گزارش اینترفاکس این مانور در چهار منطقه جنوب‌غربی روسیه از جمله “اسمولنسک” در نزدیکی مرز بلاروس و “ورونژ”، “بلگُرد” و “بریانسک” در نزدیکی مرز با اوکراین برنامه‌ریزی شده است.

مسکو در حالی از این مانور نظامی در مرز با اوکراین خبر می‌دهد که اخیراً با استقرار 100 هزار نیروی نظامی در مرز با همسایه غربی خود به نگرانی کی‌یف و ناتو افزوده است.

از جانب دیگر؛ ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه امریکا امروز چهارشنبه 12 جنوری، با تکرار موضع قبلی امریکا گفت: “اگر روسیه به اوکراین حمله کند تحریم‌های شدیدی علیه آن وضع می‌شود”. این در حالیست که مسکو با تاکید بر حق جابه‌جایی نیروهای نظامی و برگزاری مانور نظامی در خاکش می‌گوید که قصد حمله به اوکراین را ندارد.

بحث امنیتی کرملین و کاخ ‌سفید روز دوشنبه این هفته در جنوا آغاز شد و قرار است نمایندگان روسیه و ناتو امروز و فردا 12 و 13 جنوری در بروکسل گفتگو کنند.

از سوی دیگر، خبرگزاری فرانسه می‌گوید که وندی شرمن، معاون وزیر خارجه امریکا دیدار نمایندگان 30 کشورعضو ناتو با سرگئی ریابکوف، همتای روس خود را در جنوا تایید کرده‌ است. یکی از نماینده با مخفی ماندن هویت‌اش به خبرگزاری فرانسه گفته که دلیلی برای خوش‌بینی به نتیجه گفتگوها با روسیه وجود ندارد.

افزون بر آن، مسکو خواستار تضمین واشنگتن و متحدانش بر عدم عضویت اوکراین در ناتوست، این درحالیست که امریکا حاضر به “امتیاز” دادن به روسیه نیست ولی آمادگی دارد در راستای کاهش منازعه با کرملین به توافق برسد.

از جانب دیگر؛ جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید گفته که رابطه بین اوکراین و ناتو فقط به کی‌یف و 30 کشورعضو مربوط می‌شود و هنوز زود است که در مورد جدی بودن روسیه به راه‌حل دیپلماتیک قضاوت کنیم.

در پیوند به مسئله بالا؛ آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا در دیدار با همتای آلمانی خود گفته بود تا زمانی‌که تفنگ روسیه در اوکراین صدا کند، گفتگوها در این زمینه نتیجه ندارد.

امریکا به آلمان: تا زمانی‌که تفنگ روسیه بر سر اوکراین باشد، گفتگوها نتیجه ندارد

این در حالی است که پیش‌تر روسیه گفته بود که در گفتگو با امریکا پیرامون تنش‌ها روی اوکراین به هیچ نوع امتیاز توافق نمی‌کند.

روسیه: در گفتگو با امریکا به هیچ نوع امتیاز توافق نمی‌کنیم

روسیه: سیاست‌های امریکا در قبال افغانستان شکست خورده است

بایدن به زلنسکی: امریکا و متحدانش «قاطعانه» از اوکراین دفاع می‌کنند

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x