صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

فنلند: قوانین ما برای جلب رضایت ترکیه تغییر نمی‌کند

وزیر خارجه فنلند گفته است که کشورش قوانین خود را برای جلب رضایت ترکیه تغییر نخواهد داد.

وزیر خارجه فنلند گفته است که کشورش قوانین خود را برای جلب رضایت ترکیه تغییر نخواهد داد.

پیک‌آفتاب: پکا هاویستو، وزیر خارجه فنلند روز اول جولای، گفت که کشورش هرگز با ایجاد تغییرات در قوانین خود موافقت نخواهد کرد. او تصریح کرد که این امکان نیز وجود ندارد، افرادی که ترکیه خواستار تسلیم آن‌هاست را بدون “دلایل دقیق” به آن کشور تسلیم نماید.

وزیر خارجه فنلند که در نشست خبری در هلسینکی و پس از رایزنی با همتای پولندی خود صحبت می‌کرد، گفت: “اگر شرط تایید ترکیه برای پیوستن فنلند به ناتو، ایجاد تغییرات در قوانین‌مان است، بعید است که فنلند چنین امتیازی را به ترکیه قائل شود.”

هاویستو گفت که تفاهم‌نامه سه‌جانبه میان ترکیه، فنلند و سویدن هیچ چیزی درباره تغییر در قانون یا چیزی از این قبیل را تصریح و پیش‌بینی نکرده است.

وزیر خارجه فنلند در این نشست خبری تاکید کرد: “ما چنین تعهداتی را بر عهده نگرفته‌ایم و تمام چیزی که درباره آن توافق شد بر روی کاغذ نوشته شده است.”

وی افزود که فنلند در صورتی به خواسته ترکیه برای تحویل افرادی که دولت ترکیه آن‌ها را تروریست می‌داند، تن خواهد داد که دلایل محکمی از سوی آن‌ها در این خصوص ارائه کند.

این در حالی است که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه روز جمعه گفت: “این پارلمان ترکیه است که باید با عضویت سویدن و فنلند در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) موافقت کند.”

اردوغان در پاسخ به سوالی درباره اظهاراتش حول پیوستن سویدن و فنلند به ناتو در نشست سران این ائتلاف در مادرید، توضیح داد: “کار برای پیوستن سویدن و فنلند به ناتو بدون تصویب پارلمان ترکیه پیش نخواهد رفت و جای نگرانی نیست.”

رئیس‌ جمهور ترکیه روز پنج‌شنبه هفته گذشته نیز به فنلند و سویدن هشدار داده بود که انقره هنوز می‌تواند از عضویت این دو کشور در ناتو جلوگیری کند.

این در حالی مطرح می‌شود که ترکیه به تاریخ 25 می، گفت که اگر فنلند و سویدن به نگرانی‌های امنیتی این کشور رسیدگی نکنند، انقره روند پیش‌برد درخواست این کشورها برای پیوستن به ناتو را متوقف خواهد کرد.

ترکیه: به نگرانی ما رسیدگی نشود، درخواست عضویت فنلند و سویدن را وتو می‌کنیم

پیوستن فنلند و سویدن به ناتو تبعاتی فراتر از بحران فعلی دارد

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x