صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

فساد در حوزه رسانه؛ تقلا برای سرقت میلیون‌ها افغانی بودجه «سلام وطندار»

افغانستان سرزمینی است که فساد در آن تبدیل به یک راه‌کار شده است. به تازگی "فساد" از جایی صدا بلند کرده که خود ظاهراً سال‌ها برای مبارزه با این پدیده جنگیده است. مسئولان اداری رسانه "سلام وطندار" به تازگی از فساد میلیونی از سوی روسای این رسانه خبر می‌دهند. کارمندان این رسانه می‌گویند که روسای سلام وطندار قبل از سقوط کابل قصد داشتند تمامی پول‌های این رسانه را با خود ببرند.

افغانستان سرزمینی است که فساد در آن تبدیل به یک راه‌کار شده است. به تازگی “فساد” از جایی صدا بلند کرده که خود ظاهراً سال‌ها برای مبارزه با این پدیده جنگیده است. مسئولان اداری رسانه “سلام وطندار” به تازگی از فساد میلیونی از سوی روسای این رسانه خبر می‌دهند. کارمندان این رسانه می‌گویند که روسای سلام وطندار قبل از سقوط کابل قصد داشتند تمامی پول‌های این رسانه را با خود ببرند.

پیک‌آفتاب: کارمندان رسانه سلام افغانستان یا سلام وطندار، به تازگی با نشر گزارش و شکایت‌نامه‌ای به رسانه‌ها، از حیف‌ومیل شدن میلیون‌ها افغانی از بودجه این نهاد خبر داده‌اند. سلام وطندار یک نهاد غیرانتفاعی است.

بهزاد رسولی، از کارمندان سلام وطندار می‌گوید: “همه چیز از ایمیل‌هایی آشکار شد که میان مسئول مالی موسسه رسانه‌ای سلام افغانستان (سلام وطندار) و رئیس آن رد و بدل شد.” او گفته است: “یک ماه پیش از سقوط کابل من به عنوان یکی از کارمندان ارشد رسانه و شماری دیگر از کارمندان ارشد، متوجه تحرکاتی در بخش مالی شدیم، دست به کار شدیم، یک‌جا با مسئول بخش مالی اعتراض کردیم و توانستیم موفقانه از دزدی سرمایه این رسانه جلوگیری کنیم.” به گفته رسولی، روسای سلام افغانستان (سلام وطندار) برای جلوگیری از افشای فساد در این رسانه، به افراد مسلح متوسل شدند.

رسولی افزوده که در چهار ماه گذشته با مدارک و اسنادی که گویای فسادهای میلیونی است، به هر دری زدیم، حتی مجبور شدیم موضوع را با نهادهای حکومتی در میان بگذاریم و نهادهای ذیربط را از احتمال حیف‌ومیل دارایی‌های رسانه باخبر کردیم، اما هیچ یک به ما پاسخ قانع کننده‌ای ندادند.

نه تنها به اعتراضات کارمندان ارشد سلام افغانستان (سلام وطندار) رسیدگی نشده بلکه اعتراض آن‌ها در روزهای پایانی ماه سوم سقوط کابل باعث اخراج معترضان، برکناری و توهین و تحقیر آنها شده است. آقای رسولی می‌گوید: رسانه‌ای که سال‌ها برای آزادی بیان و حقوق بشر فعالیت می‌کرد، حالا به نهادی تبدیل شده بود که خود مصروف سرکوب صدای دادخواهی کارمندان خود بود.

ایمیل‌های رد و بدل شده گویای آن است که رئیس سلام افغانستان (سلام وطندار) در پی تبدیل رسانه از یک موسسه غیرانتفاعی که متعلق به کارمندان خود است، به شرکت خصوصی است. تا موسسه به شرکت خصوصی تبدیل نمی‌شد، امکان نداشت سرمایه آن به کشور دیگری منتقل شود؛ بنابراین، روسای موسسه از راه دور در جستجوی راهی برای انتقال سرمایه موسسه شدند.

تقرری‌های خودسر و حذف سازمان‌دهی شده کارمندان پس از سقوط کابل شروع شده و کارمندانی که با حضور مدیران ارشد در برابر فساد و جعل مدارک ایستاده بودند، مورد تحقیر و توهین قرار گرفته و تهدید و سرکوب شده‌اند.

مدارکی که به رسانه‌ها درز کرده، گویای آن است که روسای سلام افغانستان (سلام وطندار) که باید از سوی مجمع عمومی انتخاب شوند، به شکل خودسر و با امضاهای جعلی هیئت مدیره که رد پای آن‌ها نیز در این فساد دیده می‌شود، معرفی شده‌اند.

حالا حدود هشتاد تن از کارمندان سلام افغانستان (سلام وطندار) در بی‌سرنوشتی به سر می‌برند و این به معنای تعطیلی یک نهاد مدافع آزادی بیان است و این تعطیلی نه از سوی طالبان، بلکه از سوی کسانی رقم می‌خورد که سال‌ها از هزینه‌های آزادی بیان تغذیه کرده‌اند.

کارمندان سلام افغانستان (سلام وطندار) می‌گویند که نتیجه دادخواهی ما برای این رسانه، سرکوب و میله تفنگ شد، صدای ما خفه شد و به اخراج و توهین و تحقیر محکوم شدیم.

این اولین پرونده فساد مربوط به رسانه‌ها نیست. پس از سقوط کابل و آغاز عملیات نجات برای انتقال افراد آسیب‌پذیر به خارج از کشور، صاحبان برخی از رسانه‌ها با دریافت رشوت اقدام به ساختن مدارک تقلبی کرده و کسانی را که شامل رسانه‌ها نبوده‌اند، در پوشش خبرنگار به خارج منتقل کرده‌اند. مسئولین برخی از رسانه‌ها نیز اعضای خانواده خود را به جای خبرنگاران به خارج از کشور، انتقال داده‌اند.

امارت اسلامی به قضایای خشونت علیه خبرنگاران رسیدگی نکرده است

دیده‌بان حقوق بشر: خبرنگاران در افغانستان عمداً هدف قرار می‌گیرند

وزارت اطلاعات و فرهنگ: از هیچ اهرم فشار علیه رسانه‌ها استفاده نمی‌کنیم

اداره پناهندگی اتحادیه اروپا: هیچ نقطه افغانستان برای افراد مواجه به خطر امن نیست

نهادهای حامی رسانه‌ها: نبود منابع مالی و ناامنی، ده‌ها رسانه را تعطیل کرده است

ثبت 30 مورد خشونت علیه خبرنگاران پس از به قدرت رسیدن طالبان در کشور

طالبان: رسانه‌ها باید مطابق منافع ملی، واقعیت‌ها را بازتاب دهند

امارت اسلامی به قضایای خشونت علیه خبرنگاران رسیدگی نمی‌کند

دیدبان حقوق بشر: طالبان رسانه‌ها را شدیداً محدود کرده‌اند

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x