صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

فتانه بیات: زنان سازندگان فرهنگ یک کشور هستند

فتانه بیات از زنان تجارت‌پیشه که توانسته است در سال‌های پسین زمینه‌ی فعالیت‌های اقتصادی و تجاری را برای شماری از زنان در کابل و ولایات فراهم سازد، از دولت طالبان می‌خواهد که به جای حذف زنان، برای آنان فرصت کار و تعلیم فراهم سازد. او تاکید می‌کند که زنان و بخصوص زنان تجارت‌پیشه با خطر […]

فتانه بیات از زنان تجارت‌پیشه که توانسته است در سال‌های پسین زمینه‌ی فعالیت‌های اقتصادی و تجاری را برای شماری از زنان در کابل و ولایات فراهم سازد، از دولت طالبان می‌خواهد که به جای حذف زنان، برای آنان فرصت کار و تعلیم فراهم سازد. او تاکید می‌کند که زنان و بخصوص زنان تجارت‌پیشه با خطر حذف مواجه هستند.

خانم بیات در گفتگوی ویژه با خبرگزاری پیک‌آفتاب، با اشاره به این که شمار زیادی از زنان تنها سرپرست خانواده هستند، حذف زنان از اجتماع را زمینه‌ساز بحران در خانواده‌ها دانسته و تاکید می‌کند که نادیده گرفتن زنان، بسیاری از خانواده‌ها را به مشکل مواجه خواهد ساخت.

این خانم تجارت‌پیشه با اشاره به تظاهرات‌ها و دادخواهی‌های اخیر زنان در کابل و برخی ولایات، گفت که طالبان به جای شنیدن صدای خانم‌ها، با آنان با خشونت برخورد می‌کنند که این رفتار آنها نه تنها با ارزش‌های دینی مطابقت ندارد، بلکه با رسوم و فرهنگ ملی افغانستان نیز سازگار نیست.

خانم بیات از تجربه‌ای خشونت طالبان علیه خود می‌گوید: «یک روز در کارته 4 کابل تجمع دادخواهی زنان برگزار شده بود، من نیز در آنجا حضور یافتم، اما افراد طالبان به جای آن که به صدای ما گوش دهد، با خشونت با ما برخورد کرد.» او گفت: «یک عضو طالبان تلفن من را گرفت و زیر پا آن را کاملاً از بین برد.»

این خانم تجارت‌پیشه صنایع دستی را یکی از محصولات با ارزش زنان بیان داشته و تاکید می‌کند، زنانی‌که در این عرصه فعال هستند، در واقع سازندگان فرهنگ جامعه می‌باشند. او اما می‌گوید: رفتارهای طالبان نشان داده که هیچ تضمینی برای ادامه‌ای فعالیت زنان وجود ندارد و همان‌گونه که زنان و دختران از تعلیم و حضور در ادارات دولتی منع شده‌اند، از فعالیت‌های اقتصادی نیز محروم خواهند شد.

خانم بیات تامین امنیت را شرط اساسی فعالیت زنان بیان داشت و گفت: «درحال حاضر زنان با تهدیدهای جدی مواجه می‌باشند. او گفت علاوه بر احساس خطر زنان از ناحیه سخت‌گیری‌های طالبان، از سوی افراد ناشناس و برخی از صاحبان مارکیت‌ها نیز تهدید می‌شوند.»

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x