صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

عفو بین‌الملل: حمایت از زنان افغانستان، نیازمند اقدام عملی جهان است

شماری از زنان افغانستانی با همکاری سازمان عفو بین‌الملل کارزار دادخواهی آنلاین را به راه انداخته‌اند تا طالبان را وادار به پذیرش حقوق زنان در افغانستان سازند. سمیرا حمیدی، مسئول این سازمان در بخش افغانستان گفته که حقوق زنان در افغانستان در حال فراموشی است.

شماری از زنان افغانستانی با همکاری سازمان عفو بین‌الملل کارزار دادخواهی آنلاین را به راه انداخته‌اند تا طالبان را وادار به پذیرش حقوق زنان در افغانستان سازند. سمیرا حمیدی، مسئول این سازمان در بخش افغانستان گفته که حقوق زنان در افغانستان در حال فراموشی است.

پیک‌آفتاب: سمیرا حمیدی، مسئول بخش افغانستان سازمان عفو بین‌الملل در توییتی نوشته است: “ما در سازمان عفو بین‌الملل با به راه انداختن دادخواست آنلاین، خواهان حساب‌دهی طالبان و جامعه جهانی در مورد حقوق زنان شده‌ایم. حقوق زنان در افغانستان در حال فراموشی است و ما نباید تماشاگر این وضعیت باشیم.”

سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید که پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان در 15 اگست، زنان و دختران افغان با محدودیت‌های شدید در زندگی روزمره روبه‌رو هستند. این سازمان با اشاره به دست‌آوردهای زنان در عرصه‌های آموزش، کار و تجارت در 20 سال گذشته، تاکید کرده که این دست‌آوردها در حال از بین رفتن هستند. به اساس گزارش این سازمان، به اکثر زنان در افغانستان گفته شده، تا زمانی که قوانین ویژه زنان وضع نشده، آنان نمی‌توانند کار کنند و باید در خانه بمانند.

گزارش سازمان عفو بین‌الملل افزوده است، زنان علاوه بر از دست دادن دسترسی خود به آموزش و اشتغال، اکنون با تهدیدات خشونت‌آمیز مبتنی بر جنسیت و محدودیت‌های شدید در حق آزادی حرکت، آزادی اجتماعات و بیان از جمله انتخاب پوشش مواجه هستند.

این سازمان از جامعه جهانی خوانسته که زمان اقدام عملی فرا رسیده و کشورهای جهان باید تعهدات خود برای ادامه حمایت از حقوق زنان در افغانستان در عمل به اجرا بگذارند. عفو بین‌الملل تاکید کرده که کشورها در جریان گفتگوهای خود با طالبان، باید تاکید ویژه بر رعایت حقوق زنان و دختران از سوی طالبان داشته باشند و آن را به عنوان یک موضوع غیرقابل مذاکره استفاده کنند.

این در حالی است که امروز نیز شماری از بانوان در کابل، در اعتراض به تصمیم تازه وزارت معارف امارت اسلامی مبنی بر ارتقای دختران به یک صنف بالاتر، دست به راه‌پیمایی زدند. بانوان معترض این تصمیم طالبان را «ارتقای کاذب خوانده و تاکید کردند که نمی‌توانند در مقابل طالبان خاموش باشند.

بسته ماندن مکاتب دخترانه و محرومیت زنان از کار، اعتراضات گسترده را در داخل و خارج افغانستان به همراه داشته و زنان در شهرهای مختلف افغانستان نسبت به این سیاست طالبان بارها تجمعات اعتراضی برگزار کرده‌اند.

زنان معترض در کابل: زمینه‌ی بازگشایی مکاتب دخترانه و بازگشت زنان به محل کارشان فراهم شود

نگرانی از غیرحاضری دانش‌آموزان پسر در شماری از ولایات

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x