صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

عفو بین‌الملل: جامعه جهانی به وضعیت مهاجران افغانستانی در ایران رسیدگی کند

سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید افغانستانی‌ها که به ایران رفته‌اند، با انواع تبعیض، بدرفتاری و خشونت روبه‌رو هستند.

سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید افغانستانی‌ها که به ایران رفته‌اند، با انواع تبعیض، بدرفتاری و خشونت روبه‌رو هستند.

پیک‌آفتاب: سمیرا حمیدی، مسئول افغانستان سازمان عفو بین‌الملل، وضعیت شهروندان افغانستان را پس از 15 اگست 2021 در ایران، پاکستان، ترکیه، امریکا، بریتانیا و ابوظبی قابل نگرانی می‌داند.

حمیدی درباره بدرفتاری با افغانستانی‌ها در ایران در صفحه توییتر خود نوشته: “پناهجویان افغانستان در ایران با زور و تهدید سلاح از سوی پولیس مرزی ایران به کشور‌شان بازگردانده می‌شوند.”

او افزوده، چندین منبع موثق گزارش داده‌اند که افغانستانی‌ها توسط پولیس مرزی ایران مورد تجاوز، لت‌وکوب و شکنجه قرار گرفته‌اند: “برخورد خشونت آمیز، تبعیض‌آمیز و زننده در برابر پناه‌جویان افغانستان در ایران به نشر می‌رسد که نقض صریح حقوق بشر را نشان می‌دهد. ما خواهان اقدام سریع جامعه بین‌المللی هستیم”.

سمیرا حمیدی در چند توییت پی‌هم نوشته که پناهجویان افغانستان در پاکستان نیز در تمدید ویزا و تامین مالی با مشکل مواجه هستند.

او گفته که صدها تن از فعالان حقوق بشر، زنان و خبرنگارانی که به دنبال پناهندگی در امریکا، بریتانیا و دیگر کشورهای اروپایی هستند، در پاکستان، ازبیکستان و ترکیه مانده‌اند.

این مقام عفو بین‌الملل افزوده، کسانی‌که کیس‌های اس‌آی‌وی، پی 1 و پی 2 دارند، اداره‌های مسئول در برابر آنان خود را پاسخگو نمی‌دانند و هیچ معلوماتی از پیش‌رفت کیس‌های آنان برای‌شان داده نمی‌شود.

او با اشاره به وضعیت اسف‌بار پناهجویان افغانستانی در کمپ ابوظبی گفته که پس از گذشت هشت ماه از اعتراضات، هنوز از سرنوشت این افراد اطلاعی در دست نیست و 300 تن‌شان دوباره به افغانستان بازگشته‌اند.

مسئول افغانستان سازمان عفو بین‌الملل، وضعیت افغانستانی‌ها در امریکا و بریتانیا را نیز چندان خوب نمی‌داند و می‌گوید که آنان با مشکلات مسکن، اشتغال، صحت و دیگر موارد مواجه هستند.

سمیرا حمیدی هم‌چنین از عدم شفافیت در کار کمیشنری عالی سازمان ملل در امور پناهندگان انتقاد کرد. خانم حمیدی گفت که کمیشنری عالی سازمان ملل در امور پناهندگان برای تامین نیازهای پناهجویان افغانستان در ایران و پاکستان، پول زیادی دریافت می‌کند، اما مشخص نیست که این پول صرف چه برنامه‌هایی می‌شود و آنان چگونه از افغانستانی‌ها حمایت می‌کنند.

سمیرا حمیدی می‌افزاید، در حالی‌که جامعه جهانی درهای خود را به روی اوکراینی‌ها به عنوان پناهنده باز کرده و هر نوع امکانات را برای‌شان فراهم کرده است، اما به وضعیت اسف‌ناک پناهجویان افغانستان بی‌توجه هستند.

خانم حمیدی می‌گوید که افغانستانی‌ها تنها مانده‌اند و جامعه بین‌المللی مسئولیت دارد تا نیازهای‌شان را برآورده کند.

این در حالی است که پیش‌تر دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی گفته بود که نیروهای امنیتی یونان از اتباع کشورهای ثالث، مردانی که به نظر می‌رسد اصالتاً از خاورمیانه یا آسیای جنوبی هستند، برای عقب راندن پناهجویان در مرز زمینی یونان و ترکیه استفاده می‌کنند.

مقامات ایرانی به وزارت خارجه طالبان فراخوانده شدند

شکنجه پناهجویان افغانستانی در یونان

شورای پناهندگان استرالیا خواستار تسهیل در پذیرش پناهجویان افغانستانی شد

افزایش اخراج اجباری پناهجویان افغانستان از ایران

امریکا ورود پناهجویان افغانستانی به خاک این کشور را ممنوع کرد

وضعیت ناگوار پناهجویان افغانستانی در کشورهای مختلف دنیا

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x