صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

عفو بین‌الملل: از هزاره‌ها در برابر حملات سیستماتیک محافظت کنید

در پی حمله بر مکتب عبدالرحیم شهید در کابل و حمله بر مسجدی در بلخ، سازمان عفو بین‌الملل خواستار محافظت از هزاره‌ها در مقابل حملات سیستماتیک گروه‌های تروریستی شده است.

در پی حمله بر مکتب عبدالرحیم شهید در کابل و حمله بر مسجدی در بلخ، سازمان عفو بین‌الملل خواستار محافظت از هزاره‌ها در مقابل حملات سیستماتیک گروه‌های تروریستی شده است.

پیک‌آفتاب: عفو بین‌الملل گفته است، رویدادهای اخیر در افغانستان نشان می دهد که حملات سیستماتیک علیه هزاره‌ها ادامه دارد.

این نهاد با نشر رشته توییت‌هایی تصریح کرده است که نه طالبان و نه هم نظام گذشته توانستند جلو حملات تروریستی علیه هزاره‌ها را بگیرد.

پاتریشا گاسمن، مسئول بخش آسیا در سازمان عفو بین‌الملل، روز گذشته 2 ثور، گفته است که باید مسئولان در افغانستان از هزاره‌ها در برابر حملات تروریستی محافظت کنند: “با روی کار آمدن دوباره طالبان در ماه اگست 2021، شاهد بوده‌ایم که چنین حملات ادامه یافته است، با مشاهده رویدادهای اخیر گفته می توانیم که حملات افزایش یافته و برای جامعه جهانی مهم است که این‌گونه حملات را نکوهش کند و از مسئولان بخواهد که از هزاره‌ها محافظت کنند.”

عفو بین‌الملل در حالی موضوع حفاظت از هزاره‌ها در برابر حملات تروریستی را مطرح می‌کند که بر اساس آمارهای اعلام شده ازسوی طالبان، در رویداد انفجارها در مکتب عبدالرحیم شهید، دست‌کم 16 تن کشته و زخمی شدند و به دنبال آن در نتیجه حمله بر نمازگزارن هزاره در ولایت بلخ، دست‌کم 31 تن کشته و 90 تن دیگر زخمی شدند.

مسئولیت حمله بر نمازگزاران در ولایت بلخ را گروه تروریستی داعش به عهده گرفت و هم‌زمان با آن، مقامات محلی طالبان در بلخ از بازداشت عامل اصلی این رویداد خبر دادند.

بر اساس خبرنامه ریاست اطلاعات و فرهنگ طالبان در ولایت بلخ، فرد بازداشت شده «عبدالحمید سنگریار» نام دارد و پیش از این والی نام‌نهاد گروه تروریستی داعش در این ولایت بوده است.

در همین حال، شورای امنیت سازمان ملل نیزاین حملات را نکوهش کرده و هشدار داده است که عاملان این رویدادهای ضدبشری باید به عدالت کشانده شوند.

در اعلامیه‌ای که روز گذشته جمعه 2 ثور، از سوی شورای امنیت منتشر گردید، خاطرنشان شده است که تنظیم کننده‌ها، تمویل‌گران و حامیان چنین جنایت‌های تروریستی باید به پنجه قانون سپرده شوند.

در ادامه این خبرنامه هم‌چنان آمده است که تداوم هم‌چون حملات به هیچ عنوان قابل توجیه نیست.

یوناما یا نمایندگی سیاسی ملل نیز حملات تروریستی اخیر را محکوم و اذعان کرده است که افغانستان در هفته گذشته شاهد رویدادهای خونین بوده است.

رامیز الاکبروف، معاون نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل و هماهنگ کننده کمک های بشردوستانه برای افغانستان، نیز به رویدادهای تروریستی اخیر واکنش نشان داده و گفته است: “حوادث غم انگیز این هفته یادآور ناامنی و خطراتی است که هر روز مردم افغانستان با آن مواجه هستند. استفاده بی‌رویه از مواد منفجره دست‌ساز که در این هفته بیش از صدها غیرنظامی را قربانی کرده است، غیرقابل قبول است و باید فوراً متوقف شود.”

وی به همه طرف‌ها هشدار می‌دهد که به طور کامل به تعهدات خود بر اساس قوانین بین‌المللی بشردوستانه و حقوق بشر پای‌بند باشند، امنیت افراد و زیرساخت‌های ملکی را تضمین کنند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x