صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

طالبان پاکستان: اسلام‌آباد به تعهدات خود عمل نکرده، آتش‌بس تمدید نمی‌شود

تحریک طالبان پاکستان، آتش‌بس یک ماهه با دولت این کشور را پایان یافته اعلام کرده و گفته که به دلیل عمل نکردن به تعهدات از سوی اسلام‌آباد، آتش‌بس تمدید نمی‌شود.

تحریک طالبان پاکستان، آتش‌بس یک ماهه با دولت این کشور را پایان یافته اعلام کرده و گفته که به دلیل عمل نکردن به تعهدات از سوی اسلام‌آباد، آتش‌بس تمدید نمی‌شود.

پیک‌آفتاب: اسلام‌آباد و تحریک طالبان پاکستانی پس از چندین دور گفتگو با میانجی‌گیری طالبان افغانستان، در نهم نوامبر یک آتش‌بس یک ماهه را امضا کردند.

طالبان افغانستانی میانجی طالبان پاکستانی و دولت پاکستان

اما اکنون طالبان پاکستانی، اسلام‌آباد را به کارشکنی متهم کرده و با درخواست تمدید پنج روزه این آتش‌بس موافقت نکرده است. تحریک طالبان پاکستان چند ساعت قبل از پایان آتش‌بس یک ماهه که در 9 نوامبر امضا شد، این تصمیم را اعلام کرد. بر اساس توافق صورت گرفته بین دو طرف، آتش‌بس سه روزه قرار بود راه را برای مذاکرات آتی هموار کند و دو طرف توافق کرده بودند که در صورت پیشرفت در مذاکرات مستقیم، آتش‌بس را تمدید کنند.

با این حال محمد خراسانی، سخنگوی تحریک طالبان پاکستان در بیانیه‌ای اعلام کرده که اسلام‌آباد تیم مذاکره‌کننده‌ای را برای انجام مذاکرات اعزام نکرده و به تعهد خود برای آزادی پنج زندانی این گروه نیز عمل نکرده است. وی گفت که با وجود آتش‌بس، نهادهای دولتی پاکستان عملیات‌هایی را علیه اعضای تحریک طالبان پاکستان انجام داده است.

دولت پاکستان هنوز در مورد این اتهامات اظهار نظری نکرده است. مقامات پاکستانی، با اشاره به دیدارهای اولیه، گفته‌اند که این گفتگوها با هدف بررسی این موضوع بود که آیا شبه‌نظامیان حاضر به «تسلیم شدن» به قانون اساسی این کشور و زمین گذاشتن سلاح‌های خود هستند یا خیر.

معید یوسف، مشاور امنیت ملی پاکستان در پایان ماه گذشته گفت که هدف از آتش‌بس سه روزه این بود که ببینیم آیا طالبان پاکستانی مایل به پیوستن به روند صلح تحت شرایط تعیین شده توسط دولت پاکستان هستند یا خیر. وی افزود: خط قرمز بسیار واضح است، هیچ‌کس اجازه ندارد قانون اساسی پاکستان را به چالش بکشد، سیستم حکومتی یا قوانین آن را اجرا کند و فعالیت‌های خشونت‌آمیز خود را از سر بگیرد. مشاور امنیت ملی پاکستان در تازه‌ترین اظهاراتش نیز، گفته بود که اگر گروه تحریک طالبان پاکستان عذرخواهی کند و قانون اساسی را بپذیرد، دولت پاکستان خواست آن‌ها را می‌شنود.

هشدار پاکستان درباره وضعیت بحرانی افغانستان؛ امریکا: طالبان مقصر هستند

تحریک طالبان پاکستانی توسط ایالات متحده و سازمان ملل به عنوان یک گروه تروریستی بین‌المللی معرفی شده است.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x