صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

طالبان: هیچ انتقامی وجود ندارد، گزارش نیویارک تایمز مغرضانه است

طالبان گزارش تازه نیویارک تایمز در مورد کشته شدن 500 نظامی و کارمند پیشین را مغرضانه خوانده و گفته‌اند که در حاکمیت آن‌ها هیچ کسی حق انتقام ندارد. به اساس یک گزارش تحقیقی نیویارک تایمز، طالبان برخلاف وعده عفو عمومی، به کشتار گسترده تلافی‌جویانه دست زده است.

طالبان گزارش تازه نیویارک تایمز در مورد کشته شدن 500 نظامی و کارمند پیشین را مغرضانه خوانده و گفته‌اند که در حاکمیت آن‌ها هیچ کسی حق انتقام ندارد. به اساس یک گزارش تحقیقی نیویارک تایمز، طالبان برخلاف وعده عفو عمومی، به کشتار گسترده تلافی‌جویانه دست زده است.

پیک‌آفتاب: ذبیح‌الله مجاهد، سخنگو و معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان، گزارش نیویارک تایمز را مغرضانه خوانده و گفته که این رسانه غربی در صدد تفرقه‌اندازی و ایجاد دشمنی بین شهروندان افغانستان است. او در حساب توییتر خود نوشته است: “راپور نیویارک تایمز در مورد کشته شدن نظامیان سابق حقیقت ندارد و مغرضانه است. امارت اسلامی افغانستان عفو عمومی اعلام کرده و هیچ مجاهد حق ندارد که از کسی انتقام بگیرد. نیویارک تایمز تلاش کرده با همچو راپور بی‌اساس خود بین افغان‌ها کدورت و عداوت افگنی کند.”

نیویارک تایمز در یک گزارش ویدیویی-تحقیقی دریافته که طالبان خلاف وعده عفو عمومی، به کشتار گسترده تلافی‌جویانه علیه کارمندان و نیروهای امنیتی پیشین دست زده‌اند. طبق این گزارش، طالبان حدود ۵۰۰ تن از کارمندان دولت و اعضای نیروهای امنیتی پیشین را در شش ماه حکومت‌داری خود «کشته‌» و یا ناپدید کرده‌اند.

طالبان پس از این‌که کابل را تصرف کردند، عفو عمومی اعلام کردند و تعهد سپردند که انتقام‌جویی نخواهند کرد. طالبان حتا برای برخی از اعضای نیروهای امنیتی پیشین و کارمندان دولتی «امان‌نامه» نوشته‌اند که انتقام نخواهند گرفت. با وجود این، نیویارک تایمز دریافته است که به این وعده‌ها عمل نشده است. به اساس این گزارش، کشتار انتقام‌جویانه گسترده بوده و همه مناطق کشور را تحت تاثیر قرار داده است.

یک گزارش خبرگزاری پیک‌آفتاب نیز نیز کشتار و شکنجه نظامیان پیشین توسط طالبان را تایید می‌کند. شماری از این نظامیان به پیک‌آفتاب گفته بودند که “زندگی در افغانستان تحت حاکمیت طالبان با شانس‌های مرگ پیش می‌رود و وضعیت روانی آشفته را برای آنان به ارمغان آورده است.”

من دیدم چگونه طالبان آنان را فریب داده و کشتند

به اساس برخی گزارش‌ها، نهادهای امنیتی طالبان حتا برای توجیه شرعی کشتار نظامیان و کارمندان سابق تلاش می‌کنند. پیک‌آفتاب پیش از این، اسنادی را رسانه‌ای کرد که به اساس آن، دفتر رهبری طالبان به دنبال مجوز دینی برای مجازات سربازان و کارمندان حکومت پیشین بوده است.

مجوز دینی طالبان برای مجازات سربازان و کارمندان پیشین

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x