صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

طالبان: معلومات سرمنشی سازمان ملل درست نیست

انعام‌الله سمنگانی، معاون سخنگوی طالبان می‌گوید که معلومات سرمنشی سازمان ملل درست نیست و طالبان پس از عفو عمومی اجازه ندارند به کسی آسیب برساند.

انعام‌الله سمنگانی، معاون سخنگوی طالبان می‌گوید که معلومات سرمنشی سازمان ملل درست نیست و طالبان پس از عفو عمومی اجازه ندارند به کسی آسیب برساند.

پیک‌آفتاب: آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل در گزارشی که به شورای امنیت این نهاد ارسال کرده گفته که طالبان و متحدان‌اش از زمان تسلط بر قدرت در افغانستان صدها تن از مقامات سابق، اعضای نیروهای امنیتی و افرادی که از زمان خروج نیروهای امریکا با نیروهای خارجی هم‌کاری می‌کردند، را کشته‌اند.

در متن گزارش چنین آمده است: “با وجودی که طالبان عفو عمومی اعلان کرده، یوناما گزارش‌های موثقی از قتل، آدم‌ربایی اجباری و سایر تخلفات توسط این گروه دریافت کرده است”. گوترش در این گزارش تصریح کرده است: “از 15 آگست تاکنون، بیش از 100 مورد گزارش از این قتل‌ها به دست نمایندگی سازمان ملل رسیده که این نهاد آن‌ها را «معتبر» می‌داند”.

انعام‌الله سمنگانی، معاون سخنگوی طالبان راجع به گزارش آنتونیو گوترش واکنش نشان داده و در توییتی گفته است: “معلومات سرمنشی سازمان ملل متحد که گویا صد تن از اعضای دولت پیشین پس از حاکمیت امارت اسلامی کشته شده اند، درست نیست. پس از عفو عمومی، به هیچکسی اجازه نیست به کسی زیان برساند، اگر بر اثر انتقام جویی شخصی کدام واقعه‌ای شده باشد، ما‌ آن را بررسی نموده و عاملان آن را مجازات کرده‌ایم”.

در ادامه این گزارش آمده که یوناما گزارش‌های موثقی از کشتار غیرقانونی ده‌ها تن مظنون به ارتباط با سازمان تروریستی داعش نیز دریافت کرده است.

در پیوند به این مسئله، کارشناسان حقوقی به این باورند که طالبان به هیچ تعهد پای‌بند نیستند و هر چه بخواهند انجام می‌دهند. یکی از این کارشناسان که خواست نام‌اش فاش نشود به پیک‌آفتاب گفت: “طالبان یک گروه مرتجع، افراطی و دارای ذهنیت بدوی‌اند که با نظام دولت‌داری، حقوق شهروندی و آموزه‌های مدرن آشنا نیستند و از این رو با مردم رفتار خشونت‌آمیز و عنادگونه دارند و از این طریق مردم را زجر می‌دهند و از آن ها می‌خواهند که به خواست‌های‌شان تمکین کنند”.

یکی از مقامات پیشین که می‌خواهد هویت‌اش مخفی بماند به پیک‌آفتاب می‌گوید: “گزارش سازمان ملل دقیق است. کسانی حقوق بشر را رعایت می‌کنند که از آن آگاهی داشته باشند، اما طالبان نه با حقوق بشر آشنا اند و نه آن را رعایت می‌کنند. طالبان پیش از آن‌که با مدنیت آشنا باشند، از سنت بدوی قبیله و قوم پیروی می‌کنند و ایدیولوژی آن‌ها ترویج افراط‌گرایی و خشونت است و توقع رعایت حقوق بشر از آن‌ها درست نیست”.

در بخش دیگری این گزارش آمده است: “مدافعان حقوق بشر، خبرنگاران و کارکنان رسانه‌ها مورد ارعاب، آزار و اذیت، بازداشت خودسرانه، بدرفتاری و قتل در افغانستان پس از 15 اگست قرار دارند”.

این در حالی است که طالبان همواره این گزارش‌ها را مردود دانسته و مدعی‌اند که به فرمان عفو عمومی ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر آن گروه پای‌بند اند.

از سوی دیگر، رهبران طالبان از جمله ملا هبت‌الله آخندزاده؛ ملا یعقوب مجاهد، سرپرست وزارت دفاع و سراج‌الدین حقانی، سرپرست وزارت داخله نیز بارها از جنگجویان‌شان خواسته‌اند که از پیگرد غیرقانونی افراد امنیتی و مقامات سابق خودداری کنند.

این در حالی است که پیش‌تر سرمنشی سازمان ملل به تاریخ 26 جنوری، از طالبان خواست تا به طور کامل حقوق بشر را احترام کرده و از حقوق زنان و دختران در افغانستان حمایت کنند.

سازمان ملل: طالبان باید به طور کامل حقوق بشر را احترام کنند

سازمان ملل: طالبان به تبعیض علیه شهروندان افغانستان پایان دهد

سازمان ملل: طالبان آزادی زنان گرفتار شده را تضمین کند

هشدار دبیرکل سازمان ملل؛ مردم افغانستان را به خاطر طالبان مجازات نکنید!

دبیرکل سازمان ملل: زنان افغانستان از «عدالت برابر» محروم شده‌اند

رینا امیری: طالبان اجازه دهند رسانه‌ها بدون ترس فعالیت کنند

تام وست: جهان عمیقاً نگران بازداشت‌های گسترده طالبان است

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x