صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

طالبان: زغال‌سنگ را با نرخ بین‌المللی به فروش می‌رسانیم

عصمت‌الله برهان، سخنگوی وزارت معادن و پترولیم طالبان می‌گوید که قیمت هر تُن زغال‌سنگ در بازارهای جهانی حدود 350 دالر است و طالبان در نظر دارند تا زغال‌سنگ افغانستان را با نرخ بین‌المللی به خارج صادر کنند.

عصمت‌الله برهان، سخنگوی وزارت معادن و پترولیم طالبان می‌گوید که قیمت هر تُن زغال‌سنگ در بازارهای جهانی حدود 350 دالر است و طالبان در نظر دارند تا زغال‌سنگ افغانستان را با نرخ بین‌المللی به خارج صادر کنند.

پیک‌آفتاب: عصمت‌الله برهان، سخنگوی وزارت معادن و پترولیم طالبان در صحبت با روزنامه جاپانی «Nikkei Asia» گفته است که کابل تاکنون هیچ توافق‌نامه‌ای در مورد صدور زغال‌سنگ به کشورهای خارجی امضا نکرده است.

برهان گفته است که تاکنون 80 میدان زغال‌سنگ در سراسر کشور شناسایی گردیده است و فعلاً تنها از 17 ساحه معدنی زغال‌سنگ استخراج می‌گردد.

وی در ادامه گفته است: “شرکت‌های محلی نزدیک به ده هزار تُن زغال‌سنگ را از 17 میدان عملیاتی استخراج می‌کنند.”

مقامات پاکستانی در این مورد تاکنون اظهار نظر رسمی نکرده‌اند، اما شرکت چینی فعال در پاکستان، به تازگی هشدار داده است که اگر نرخ‌ها کاهش نیابند، واردات زغال‌سنگ از افغانستان را متوقف می‌کنند.

با این حال؛ مفتاح اسماعیل، وزیر مالیه پاکستان اخیراً به روزنامه نیوز این کشور گفته بود که پاکستان تنها در صورتی علاقمند به واردات زغال‌سنگ از افغانستان است که با نرخ‌های مقرون به صرفه در دسترس باشد.

شهید حسین، یکی از رهبران اتاق تجارت و صنایع سرحد که متشکل از صنعت‌گران و بازرگانان در پاکستان است،  گفت که افزایش تعرفه واردات زغال‌سنگ از افغانستان مشکلاتی را برای بخش‌هایی مانند سمنت و نساجی که از زغال‌سنگ استفاده می‌کنند، ایجاد خواهد کرد.

حسین می‌گوید: “به دلیل هزینه بالای نفت کوره، صنایع پاکستان به استفاده از زغال‌سنگ روی آوردند، اما اکنون زغال‌سنگ نیز گران می‌شود.”

به نظر می‌رسد که اختلافات زیادی هنوز میان اسلام‌آباد و طالبان وجود دارد. افزایش قیمت زغال‌سنگ صادراتی به پاکستان و رد خواسته اسلام‌آباد مبنی بر بیرون راندن پناه‌گاه‌های تحریک طالبان پاکستانی از افغانستان، مواردی‌اند که فرضیه اختلافات آنان تایید می‌کند.

نیروهای طالبان اخیراً هم‌چنین پروژه ایجاد موانع سیم خاردار در امتداد 2570 کیلومتر مرز مشترک با افغانستان را متوقف کرده‌اند.

روزنامه به نقل از یکی از تحلیل‌گران افغانستان نوشته است: “اعلان نخست‌وزیر پاکستان مبنی بر واردات ارزان‌تر زغال‌سنگ افغانستان به پول محلی، انتقاد شدید حاکمان طالبان را برانگیخته است.”

حاجی مجتبی که یکی از باشندگان ننگرهار است، به این روزنامه جاپانی گفته است: “طالبان از طریق مخالفت با این‌گونه تحرکات اسلام‌آباد تلاش می کند تا مشروعیت داخلی را به دست آورد و این تصور رایج که آن‌ها یک گروه نیابتی پاکستانی هستند را از بین ببرد.”

پیش از این شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان به تاریخ هفتم سرطان، دستور داده بود تا زغال‌سنگ افغانستان را با واحد پولی کلدار خریداری و ذخیره کنند.

پاکستان زغال‌سنگ افغانستان را به نصف قیمت خریداری و ذخیره می‌کند

به دنبال آن، برخی منابع خبری به نقل از مسئولان حکومتی گزارش دادند که روزانه سه هزار تُن زغال‌سنگ افغانستان با واحد پولی پاکستان (کلدار) خریداری گردیده و به پاکستان وارد می‌گردد.

روزانه سه هزار تُن زغال‌سنگ از افغانستان به پاکستان صادر می‌گردد

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x