صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

طالبان: حقوق بشر در افغانستانِ تحت اشغال امریکا نابود شد

طالبان گزارش سالانه وزارت خارجه امریکا در مورد حقوق بشر در افغانستان را نادرست خوانده و گفته که حقوق بشر در دوران حضور نیروهای امریکایی در افغانستان از بین رفته بود. وزارت خارجه امریکا روز سه‌شنبه در گزارشی گفته بود که پس از حاکمیت طالبان، افغانستان با عقب‌گرد جدی حقوق بشری مواجه است.

طالبان گزارش سالانه وزارت خارجه امریکا در مورد حقوق بشر در افغانستان را نادرست خوانده و گفته که حقوق بشر در دوران حضور نیروهای امریکایی در افغانستان از بین رفته بود. وزارت خارجه امریکا روز سه‌شنبه در گزارشی گفته بود که پس از حاکمیت طالبان، افغانستان با عقب‌گرد جدی حقوق بشری مواجه است.

پیک‌آفتاب: ذبیح‌الله مجاهد، سخنگو و معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان، گزارش سالانه وزارت خارجه امریکا را در مورد حقوق بشر در افغانستان نادرست خوانده و گفته است که حقوق بشر در افغانستان زمانی از بین رفت که امریکایی‌ها و حامیان آن‌ها روزانه تا 200 شهروند افغانستان را می‌کُشتند، به منازل مردم به شکل خودسرانه یورش برده و زنان و کودکان را مورد تهاجم قرار می‌دادند.

مجاهد در حساب توییتر خود نوشته است: “گزارش سالانه وزارت امور خارجه امریکا که نگرانی‌هایی را در مورد حقوق بشر در افغانستان مطرح می‌کند، نادرست است. حقوق بشر در افغانستان زمانی از بین رفت که اشغالگران امریکایی و حامیان آن‌ها روزانه تا 200 افغان را می‌کشتند. بمباران منازل آنان و یورش به زنان و کودکان و در شب تاریک مردم را به زندان کشاند و تا 15000 زندانی سیاسی را نگه داشت. در حال حاضر، هیچ یک از اعمال غیرانسانی فوق وجود ندارد، تمام حقوق مشروع بشر تضمین شده است.”

وزارت خارجه امریکا روز سه‌شنبه 12 اپریل، با انتشار گزارشی، ارزیابی خود را از وضعیت حقوق بشر در افغانستان در سال ۲۰۲۱ میلادی اعلام کرد. گزارش وزارت خارجه امریکا با این عبارت آغاز می‌شود که ایالات متحده هنوز نه طالبان و نه نهاد دیگری را به عنوان دولت افغانستان به رسمیت نشناخته است.

گزارش سپس به معضلات مهم حقوق بشری در افغانستان پس از به قدرت رسیدن طالبان پرداخته است؛ قتل شهروندان غیرنظامی، قتل‌های فراقانونی توسط نیروهای طالبان، ناپدید شدن‌های اجباری، شکنجه، مجازات‌های ظالمانه و تحقیرآمیز، دستگیری و بازداشت‌های خودسرانه، ربودن و شکنجه و آزار فیزیکی مخالفان، استخدام و استفاده از کودکان در جنگ، سوءاستفاده جنسی از کودکان توسط نیروهای امنیتی و پرسونل آموزشی طالبان، وضع محدودیت‌های جدی برای آزادی بیان و رسانه‌ها، خشونت علیه خبرنگاران و سانسور، وضع محدودیت‌های شدید در موضوع آزادی مذاهب، محدودیت در حق خروج از کشور، وضع محدودیت‌های شدید در مورد حق کار و آموزش دختران و زنان و موارد دیگری که در گزارش سالانه وزارت خارجه امریکا از آن‌ها به عنوان موارد جدی نقض حقوق بشر در دوران سلطه طالبان نام برده شده است.

وزارت خارجه امریکا: پس از حاکمیت طالبان، افغانستان با عقب‌گرد جدی حقوق بشری مواجه است

این در حالی است که پیش از این نیز بارها کشورها و سازمان‌های بین‌المللی از نقض گسترده حقوق بشر توسط طالبان انتقاد کرده‌اند. یکی از موارد جدی این نقض حقوق بشری منع دختران از مکتب‌ها است که به بهانه فراهم نبودن فضای مصئون شرعی اجازه بازگشایی مکتب‌ها را نداده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر: طالبان به نقض حقوق بشر در افغانستان ادامه می‌دهند

گوترش: منع دختران از آموزش، نقض غیرقابل توجیه حقوق برابر است

عفو بین‌الملل: طالبان 13 باشنده‌ی دایکندی را بی‌رحمانه کشته‌اند

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x