صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

شورای امنیت سازمان ملل قطع‌نامه تسهیل کمک‌های انسانی به افغانستان را تصویب نمود

شورای امنیت سازمان ملل قطع‌نامه تسهیل کمک‌های بشری برای شهروندان افغانستان را تصویب نمود. این قطع‌نامه در حالی تصویب می‌شود که افغانستان در آستانه یک فاجعه تمام‌عیار انسانی قرار دارد.

شورای امنیت سازمان ملل قطع‌نامه تسهیل کمک‌های بشری برای شهروندان افغانستان را تصویب نمود. این قطع‌نامه در حالی تصویب می‌شود که افغانستان در آستانه یک فاجعه تمام‌عیار انسانی قرار دارد.

پیک‌آفتاب: خبرگزاری فرانسه می‌نگارد این قطع‌نامه که روز گذشته 22 دسمبر، از سوی شورای امنیت با اکثریت آرا به تصویب رسید؛ به انتقال پول، سایر منابع اقتصادی، فرستادن اقلام، کمک‌های بشری و ارایه خدمات لازم جهت کمک به موقع به افغانستان اجازه می‌دهد.

خبرگزاری فرانسه در گزارش‌اش می‌نویسد که ذبیح‌الله مجاهد، سخنگو و معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان با استقبال از قطع‌نامه شورای امنیت گفته که این تصمیم به افغانستان کمک خواهد کرد.

از جانب دیگر توماس وست، نماینده ویژه امریکا برای افغانستان در توییتی گفته است کشورش سه مجوز عمومی را برای جلوگیری از بحران انسانی در افغانستان را آزاد ساخته و این مجوزها نهادهای بین‌المللی کمک دهنده را قادر می‌سازد تا به شکل وسیع‌تری به ارایه کمک در افغانستان بپردازند. توماس وست در توییتی جداگانه گفته که شورای امنیت سازمان ملل قطع‌نامه پیشنهادی 2615 امریکا را به اتفاق آراء تصویب نمود.

بارنیت روبین، کارشناس امور افغانستان و جنوب آسیا که زمانی مشاور نماینده خاص امریکا برای افغانستان و پاکستان بود، به این باور است که کمک‌ها زمانی موثر خواهند بود که در کابل یک حکومتی وجود داشته باشد که با جهانیان در ارتباط باشد. روبین افزوده که اقتصاد افغانستان در شرف فروپاشی است و آن‌چه لازم است شجاعت عمل است.

بارینت روبین گفته است: “همه‌ی سیستم اقتصادی و بانکی افغانستان که در وضعیت غیرقابل اتکا قرار دارد و درست کار نمی‌کند، در حال سقوط است. ارائه خدمات ملکی با سقوط مواجه است و شما تا زمانی که با حکومت در تعامل نباشید، امور تعلیم، خدمات صحی و دیگر تاسیسات عامه را درست فعال کرده نمی‌توانید، چون حکومت این چیزها را ارائه می‌کند، شما نمی‌توانید که خدمات صحی، آموزشی و دیگر خدمات را از طریق موسسات غیردولتی ارائه کنید”.

هم‌زمان با بحث بالا؛ دیبورا لاینز، نماینده ویژه سازمان ملل برای افغانستان در توییتی گفته است که این یک حرکت بزرگ رو به جلو از جانب امریکا است که با مجوزها و راهنمایی‌های عمومی جدید، امکان حمایت گسترده بشردوستانه برای شهروندان افغانستان را فراهم می‌کند. با این وجود سازمان ملل و شرکای بین‌المللی قادر خواهد بود که به افراد نیازمند در افغانستان در مقیاس گسترده‌تری کمک نماید.

از جانب دیگر، جامعه جهانی از طالبان می‌خواهد که یک حکومت وسیع و فراگیر تشکیل دهند و حقوق اساسی همه شهروندان افغانستان به ویژه اقلیت‌های قومی-مذهبی را رعایت کنند.

خبرگزاری فرانسه تحلیل می‌کند که قطع‌نامه سازمان ملل، کمک‌های بشری برای رفع نیازمندی‌های اساسی شهروندان افغانستان را تسهیل کرده و تحریم‌هایی را که در پیوند به طالبان وضع شده است را نقض نمی‌کند.

از جانب دیگر، سروی هفتۀ گذشته WFP نشان می‌دهد که 98 فیصد مردم افغانستان غذای کافی برای خوردن ندارند و از جمله‌ی هر 10 عضو خانواده، 7 نفر آن‌ها غذای خود را به قرض می‌خرند که در نتیجه فقیرتر می‌شوند.

افزون بر موارد بالا، بانک جهانی در اوایل ماه جاری اعلام کرد که کشورهای کمک دهنده موافقه کرده‌اند که 280 ملیون دالری که قبلاً برای افغانستان اختصاص یافته بود و بعد از تسلط طالبان بر افغانستان، این مبلغ از سوی بانک جهانی منجمد شد و پس از رایزنی‌های لازم در اختیار دو موسسه کمک‌رسان قرار گرفت که برای جلوگیری از بحران انسانی در افغانستان به مصرف می‌رسد.

این در حالی مطرح می‌شود که سازمان ملل پیشتر گفته بود که مردم افغانستان غذا برای خوردن ندارند.

سازمان ملل: مردم افغانستان غذا برای خوردن ندارند

نگرانی سازمان ملل از نقض صریح حقوق زنان زیر سلطه امارات اسلامی

سازمان ملل: آوارگان افغانستانی در زمستان امسال با “فاجعه انسانی” روبه‌رو هستند

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x