صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

نگرانی سازمان ملل از نقض صریح حقوق زنان زیر سلطه امارات اسلامی

نهاد زنان سازمان ملل در یک گزارش تازه می‌گوید: شواهد گسترده‌ای وجود دارد که طالبان محدودیت‌های را علیه زنان در سراسر افغانستان به اجرا گذاشته‌اند.

نهاد زنان سازمان ملل در یک گزارش تازه می‌گوید: شواهد گسترده‌ای وجود دارد که طالبان محدودیت‌های را علیه زنان در سراسر افغانستان به اجرا گذاشته‌اند.

پیک‌آفتاب: نهاد زنان سازمان ملل در گزارش تازه خود زیر عنوان “هشدار جنسیتی”، گفته است که با وجود تضمین‌های مکرر طالبان مبنی بر رعایت حقوق زنان افغانستان، شواهد گسترده‌ای به‌دست آمده است که آن‌ها در سراسر کشور با محدودیت‌‌های جدی مواجه هستند.

این سازمان در اولین گزارش خود گفته که از زمان به قدرت رسیدن طالبان در ۱۵ اگست در افغانستان، شواهد گسترده‌ای را در بخش‌های کار، آموزش، مراقبت‌های بهداشتی و مشارکت زنان در عرصه‌های عمومی و سیاسی ارزیابی کرده ‌است. یافته‌های این نهاد از سراسر افغانستان حاکی از آن است که از زمان تسلط طالبان، زنان و دختران در افغانستان با محدودیت‌های جنسیتی روبه‌رو هستند تا حدی که آزادی بیان، آزادی سفر، دسترسی به خدمات فوری نجات، دسترسی به اطلاعات، تحصیلات، کار و دسترسی به فرصت‌های معیشتی را برای آن‌ها بسیار مشکل ساخته است.

در این گزارش هم‌چنین تاکید شده است که موضع‌گیری‌های مبهم طالبان در قبال حقوق زنان در افغانستان باعث عمیق‌ترین عقب‌گرد در زمینه احقاق حقوق آن‌ها شده است. نهاد زنان سازمان ملل خواهان اقدام فوری برای دفاع از حقوق دختران و زنان افغانستان شده است.

نهاد زنان سازمان ملل پیشنهاد کرده است که زنان افغانستان نه به عنوان قربانی، بلکه باید به عنوان شرکای برابر به رسمیت شناخته شوند تا در تمامی سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌ها در سطح کشور شریک باشند.

سازمان ملل می‌گوید، سرمایه‌گذاری و حمایت از مشارکت زنان در امور بشردوستانه به عنوان یک امر ضروری برای رفع نیازهای زنان و دختران باید صورت بگیرد. به پیشنهاد این سازمان باید از فضاهای امن که توسط زنان تشکیل شده باشد، حفاظت شود و زنان به طیف وسیعی از خدمات فوری و نجات دست یابند.

سازمان ملل در ادامه خواستار ایجاد یک میکانیزم مستقل نظارت بر حقوق بشر برای انجام تحقیقات و گردآوری اسناد و شواهد در مورد حقوق زنان افغانستان شده و آن را برای حصول اطمینان از پاسخگویی مطابق به قوانین بین‌المللی حقوق بشر ضروری خوانده است.

این سازمان گفته است که برای حمایت از زنان افغانستان، ماموریت حقوق بشر سازمان ملل (یوناما) باید بر نظارت بر حقوق بشر، به ویژه حقوق زنان تمرکز بیشتر کند.

پیشتر عفو بین‌الملل نیز گفته بود که حمایت از زنان افغانستان، نیازمند اقدام عملی جهان است.

عفو بین‌الملل: حمایت از زنان افغانستان، نیازمند اقدام عملی جهان است

سیاست‌های محدود گرایانه‌ی طالبان در برابر زنان، باعث شده که در سه ماه گذشته شمار زیادی از زنان در کابل و ولایات با وجود ممنوعیت تظاهرات از سوی امارت اسلامی، به جاده‌ها ریخته و خواستار تامین حقوق برابر و به ویژه حق کار و تحصیل برای زنان و دختران شوند.

تلاش‌های تازه‌ی زنان و فعالان حقوق بشر برای بازگشایی مکاتب دخترانه در افغانستان

زنان معترض در کابل: زمینه‌ی بازگشایی مکاتب دخترانه و بازگشت زنان به محل کارشان فراهم شود

معترضان در کابل: سکوت سازمان ملل در قبال زنان شرم‌آور است

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x