صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

شورای امنیت سازمان ملل با محوریت افغانستان نشست برگزار می‌کند

هیئت معاونت سازمان ملل (یوناما) می‌گوید که قرار است شورای امنیت این سازمان نشستی را در مورد افغانستان برگزار نماید.

هیئت معاونت سازمان ملل (یوناما) می‌گوید که قرار است شورای امنیت این سازمان نشستی را در مورد افغانستان برگزار نماید.

پیک‌آفتاب: قرار است این نشست رأس ساعت 7:30 شام امروز، دوم مارچ به وقت کابل آغاز شود و طبق اعلامیه یوناما، رسانه‌ها می‌توانند آن‌را به گونه زنده پوشش دهند.

دیبرا لاینز، نماینده ویژه سازمان ملل برای افغانستان در این نشست درباره وضعیت جاری افغانستان به اعضای شورای امنیت این سازمان معلومات می‌دهد.

خبرها حاکی از آن است که در جریان یک ماه گذشته، این دومین نشست شورای امنیت سازمان ملل است که درباره افغانستان برگزار می‌شود.

ماه گذشته نیز این شورا در نشستی وضعیت افغانستان را به بررسی گرفت و اعضای آن از تشدید بحران انسانی و حقوق بشر به ویژه اعمال محدویت‌ها از سوی طالبان بر مردم، بازداشت‌های نظامیان پیشین و فعالان زن ابراز نگرانی کردند.

از سوی دیگر، سازمان ملل و جامعه جهانی همواره از وضعیت حقوق بشری افغانستان ابراز نگرانی کردند که به تازگی طالبان تلاشی خانه‌‌به‌خانه را در کابل و برخی از ولایات دیگر زیر نام عملیات تصفیوی آغاز کرده که این اقدام آنان، واکنش‌هایی را در پی داشته است.

در همین حال، فلیپو گراندی راجع به وضعیت فاجعه‌بار پناهجویان در توییتی نگاشته است: “من به تازگی از ایران برگشتم و دیدم که چگونه بحران پناهجویان افغانستانی در حال افزایش است. برای جلوگیری از بدترین اتفاق، باید عملیات‌های امدادی در افغانستان را که ده ها آژانس در آن مشارکت دارند، افزایش دهیم و اطمینان حاصل کنیم که رژیم تحریم فعالیت‌های بشردوستانه را مسدود نمی‌کند”.

اتحادیه اروپا نیز خواهان توقف «تفتیش خانه‌به‌خانه» از سوی طالبان شد. وان برانت، سفیر این اتحادیه در کابل گفته که ایجاد وحشت، دست‌گیری و خشونت علیه اقوام مختلف و زنان، جنایت است.

اتحادیه اروپا: تفتیش خانه‌ها جنایت است و فوراً متوقف شود

از سوی دیگر، مارکوس پوتزل، سفیر آلمان برای افغانستان ضمن ابراز نگرانی در مورد ادامه عملیات تفتیش خانه‌های شهروندان افغانستان در کابل و شماری از ولایات شمالی؛ گفته که این عملیات، شهروندان ملکی و کارمندان سازمان‌های غیردولتی بین‌المللی را بیش‌تر متاثر می‌سازد و این یک راه مناسب برای به دست‌آوردن قلب مردم افغانستان نیست.

نگرانی آلمان از تفتیش خانه‌های شهروندان افغانستان توسط  طالبان

سازمان عفو بین‌الملل نیز در واکنش به عملیات تفتیش خانه‌های باشندگان کابل توسط طالبان، آن‌را نقض جدی حقوق بشری خوانده بود و خواهان توقف فوری این عملیات شده بود. این سازمان گفته بود که طالبان با وارد شدن به خانه‌های مردم، حریم خصوصی شهروندان را نقض می‌کنند.

عفو بین‌الملل: طالبان حریم خصوصی افراد را زیر پا گذاشته‌اند

طالبان اما گفته‌اند که هدف از این کار، ردیابی نیروهای امنیتی و افراد مشخص نبوده و تامین فضای امن برای باشندگان کابل است.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x