صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

سینه‌بغل و سوءتغذیه، ترکیبی مرگ‌بار برای کودکان افغانستان

"نمی‌توانیم به همه رسیدگی کنیم، ما به تجهیزات بیش‌تری نیاز داریم. شب‌ها بیدار دراز می‌کشم و به بچه‌هایی فکر می‌کنم که نمی‌توانیم به آن‌ها دست‌رسی پیدا کنیم."

سازمان حفاظت از کودکان می‌گوید که در جریان ماه دسمبر، دست‌کم 135 کودک در افغانستان جان داده‌اند. بیش‌تر این کودکان از اثر ابتلا به بیماری سینه‌بغل و شماری هم به دلیل سوءتغذیه جان داده‌اند.

پیک‌آفتاب: گزارش تازه سازمان حفاظت از کودکان (Save the Children) نشان می‌دهد که بیش از نیمی از خانواده‌ها در افغانستان توانایی برخورداری از مراقبت‌های صحی را ندارند. به اساس این گزارش، تقریبا 60 درصد از کسانی که نتوانستند مراقبت‌های صحی دریافت کنند، پولی برای پرداخت آن نداشته‌اند. 31 درصد از پاسخ دهندگان نیز گفته‌اند که تنها در صورتی به کلینیک مراجعه می‌کنند که یک بیماری تهدید کننده گرفتار شوند.

به اساس این گزارش سازمان حفاظت از کودکان، در ماه دسمبر، 135 کودک در شفاخانه و یا در مسیر شفاخانه جان داده‌اند. اکثر جان باختگان به بیماری سینه‌بغل مبتلا بوده‌اند. حدود 40 کودک نیز بر اثر سوءتغذیه فوت کرده‌اند.

سازمان حفاظت از کودکان می‌گوید که بیماری سینه‌بغل در بین کودکان در حال افزایش است. یکی از داکتران در شمال کشور گفته که او هرگز این همه موارد گرفتاری کودکان به بیماری سینه‌بغل و سوءتغذیه شدید را تجربه نکرده است. در شفاخانه‌ای که این داکتر کار می‌کند، تا 4 کودک روی یک تخت نیز بستری هستند.

منابع صحی مرگ این همه کودک را ناشی از نبود تجهیزات طبی و ناتوانی خانواده‌ها در مراجعه به مراکز درمانی است. به گفته این منابع، اگر کودکانی که به سوء‌تغذیه گرفتار بودند به شفاخانه می‌رسیدند، مطمئناً زنده می‌ماندند.

در گزارش سازمان حفاظت از کودکان، از دختر 9 ساله‌ای به نام وژمه نام می‌برد که به بیماری سینه‌بغل مبتلا بوده و خانواده‌اش به سختی توانسته است زندگی او را نجات دهند. به اساس گزارش، وژمه به تب شدید و سرفه‌های مداوم گرفتار شده بود که باعث شده بود او برای نفس کشیدن دچار مشکل شود. پدر و مادر وژمه، درمان‌های خانگی را امتحان کردند، اما جواب نداد. آن‌ها باید به شفاخانه می‌رفتند، اما نمی‌توانستند پول درمان وژمه را بپردازند. پدر وژمه مقداری پول از دوست‌اش قرض گرفت.

وژمه گفت: “احساس بیماری شدیدی داشتم، زیاد می‌خوابیدم و حرکت بدن من را آزار می‌داد. احساس خستگی می‌کردم. وقتی در شفاخانه بودم ترسیدم. نفس کشیدن برایم سخت بود.”

داکتر سادات، سرپرست یکی از کلینیک‌های سیار Save the Children است که برای ارائه مراقبت‌های صحی حیاتی به مناطق دورافتاده سفر می‌کند. او می‌گوید که موارد به بیماری سینه‌بغل هر روز در حال افزایش است، تعداد مراجعه کنندگان به کلینیک‌های سیار سازمان حفاظت از کودکان در ماه‌های اخیر، دو یا سه برابر افزایش یافته است. تنها سینه‌بغل نیست، درکنار آن سوءتغذیه نیز از بیماری‌های کشنده برای کودکان است که به گفته داکتر سادات، ترکیبی مرگ‌بار برای کودکان هستند.

او می‌گوید: “کودکان مبتلا به ذات‌الریه شدید سرفه‌های جدی دارند و در حالی که برای نفس کشیدن تلاش می‌کنند، قفسه سینه‌شان به سرعت بالا و پایین می‌رود. چهره آن‌ها تغییر می‌کند.”

او با بیان این‌که روزانه کودکان زیادی را مبتلا به بیماری سینه‌بغل می‌بیند، اما تاکید می‌کند که توانایی رسیدگی به همه وجود ندارد. او می‌افزاید که از این که نمی‌توانیم به همه رسیدگی کنیم، رنج می‌برم و بسیاری از شب‌ها خوابم نمی‌برد. داکتر سادات: “نمی‌توانیم به همه رسیدگی کنیم، ما به تجهیزات بیش‌تری نیاز داریم. شب‌ها بیدار دراز می‌کشم و به بچه‌هایی فکر می‌کنم که نمی‌توانیم به آن‌ها دست‌رسی پیدا کنیم.”

این در حالی است که بحران قحطی و گرسنگی نیز در حال افزایش است و سیستم صحی فروپاشیده است. صدها مرکز درمانی به دلیل نداشتن امکانات و نیروی انسانی تعطیل شده‌اند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x