صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

سرمایه‌گذاری 42 میلیارد دالری جاپان در هند

فومیو کیشیدا،‌ نخست وزیر جاپان می‌گوید که کشورش طی پنج سال آینده، 42 میلیارد دالر را در راستای توسعه دو جانبه تجارت،‌ در هند سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

فومیو کیشیدا،‌ نخست وزیر جاپان می‌گوید که کشورش طی پنج سال آینده، 42 میلیارد دالر را در راستای توسعه دو جانبه تجارت،‌ در هند سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

پیک‌آفتاب: کیشیدا روز شنبه 19 مارچ، پس از دیدار با همتای هندی خود در دهلی‌نو، گفت که این سرمایه‌گذاری‌ها مزایای زیادی از نظر توسعه زیرساخت‌های شهری و انرژی سبز خواهد داشت.

نخست وزیر جاپان هم‌چنین گفت که دو کشور متعهد به تقویت هم‌کاری‌های امنیتی در منطقه هند و اقیانوس آرام هستند.

کشیدا به نرندرا مودی، همتای هندی خود گفت که تهاجم روسیه به اوکراین “اساس نظم بین‌المللی” را متزلزل کرده و نیاز به پاسخ روشن دارد.

دفتر نخست وزیری جاپان در توییتر خود نگاشته است: “نخست وزیر مودی در هفتادمین سالگرد روابط دیپلماتیک، به عنوان اولین سفر دوجانبه پس از تصدی پست نخست وزیری به جاپان سفر کرد. با او جلسه داشتم. ما در مورد وضعیت اوکراین تبادل نظر صریح داشتیم. تغییرات یک طرفه در وضع موجود به زور در هیچ منطقه‌ای مجاز نبود و ما پذیرفتیم که با هند هم‌کاری کنیم”.

هند و جاپان اعضای گروه کواد (مشارکت تشکیل شده میان امریکا، آسترالیا، هند و جاپان در مقابل چین) هستند، اما هند تنها عضو این گروه است که تهاجم روسیه به اوکراین را محکوم نکرده است.

در همین حال؛ نرندرا مودی، نخست وزیر هند در توییتر خود نگاشته است: “دیدار با نخست وزیر کیشیدا گسترده و سازنده بود. او همیشه دوست خوب هند بوده است. ما توسعه روابط دوجانبه را در چند سال گذشته شناسایی کرده‌ایم و در مورد مسائل منطقه‌ای و جهانی گفتگو کردیم”.

او در توییتی دیگر گفته است: “روابط اقتصادی هند و جاپان قوی‌تر می‌شود. جاپان در میان سرمایه‌گذاران برتر هند است. بر اساس روند چند سال اخیر، هدف ما رسیدن به هدف سرمایه‌گذاری 5 تریلیون ین در 5 سال آینده است. این امر فرصت‌های اقتصادی بزرگی را به هم‌راه خواهد داشت”.

دهلی‌نو اما حمله روسیه به اوکراین را انتقاد کرده و گفته است که بدون دیپلماسی و مذاکره، هیچ راه دیگری برای حل این بحران وجود ندارد و تمام اعضای سازمان ملل باید به حاکمیت و تمامیت ارضی کشور‌های دیگر احترام بگذارند.

نرندرا مودی، نخست وزیر هند نیز در تماس تلفنی؛ از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه خواسته تا به خشونت‌ها نقطه پایان بگذارد.

جاپان از زمان آغاز تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین، ده‌ها فرد و سازمان روسی را تحریم کرده و پناهندگان اوکراینی را پذیرفته است.

کیشیدا در دهلی‌نو به خبرنگاران گفت: “ما (کیشیدا و مودی) تایید کردیم که هرگونه تغییر یک‌جانبه در وضعیت موجود با زور در هیچ منطقه‌ای قابل بخشش نیست و باید به دنبال حل‌وفصل مسالمت‌آمیز اختلافات بر اساس قوانین بین‌المللی باشیم”.

سرمایه‌گذاری جاپان در هند، بیش‌تر در بخش تولید موتر، سامان‌آلات برقی، مخابرات، مواد کیمیایی، بیمه و دواسازی بوده است.

دو کشور در سال 2020 قراردادی را برای اکتساب و خدمات متقابل امضا کردند که امکان ذخیره متقابل مواد غذایی، مواد سوخت و سایر منابع را بین نیروهای دفاعی آن‌ها فراهم می‌‌کند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x