صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

سانسور و خشونت گسترده طالبان علیه رسانه‌های ولایتی افغانستان

دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید که مقامات طالبان سانسور و خشونت گسترده‌ای را علیه رسانه‌ها در ولایات افغانستان اعمال کرده‌اند. به گفته این سازمان، خبرنگاران در ولایات مجبور خودسانسوری شده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید که مقامات طالبان سانسور و خشونت گسترده‌ای را علیه رسانه‌ها در ولایات افغانستان اعمال کرده‌اند. به گفته این سازمان، خبرنگاران در ولایات مجبور خودسانسوری شده‌اند.

پیک‌آفتاب: به اساس گزارش دیده‌بان حقوق بشر، وضعیت خبرنگاران به خصوص خبرنگاران زن در خارج از کابل بسیار بدتر از داخل پایتخت است. به گفته دیده‌بان حقوق بشر، مقامات طالبان سانسور و خشونت گسترده را علیه رسانه‌های افغانستان در مراکز ولسوالی‌ها و ولایات انجام داده‌اند. دیده‌بان حقوق بشر افزوده که طالبان گزارش‌های انتقادی را در افغانستان به شدت محدود کرده‌اند.

در گزارش دیده‌بان حقوق بشر آمده که خبرنگاران در ولایات از تهدید، بازداشت و ضرب‌وشتم طالبان در جریان تهیه گزارش توصیف کرده‌اند که بسیاری از خبرنگاران خود را ناچار به خودسانسوری کرده و برای تهیه گزارش تنها به بیانیه‌ها و رویدادهای رسمی طالبان محدود نموده‌اند. گزارش افزوده که زنان خبرنگار با شدیدترین سرکوب مواجه شده‌اند.

فرشته عباسی، پژوهشگر افغانستانی دیده‌بان حقوق بشر گفته است: “آزار و حمله طالبان به خبرنگاران در خارج از مناطق اصلی شهری عمدتاً گزارش نشده و باعث شده که رسانه‌ها در ولایات دور دست خودسانسوری کنند یا کلاً بسته شوند. در بسیاری از ولایات، طالبان عملاً گزارش‌دهی در مورد طیف وسیعی از موضوعات را حذف و زنان خبرنگار را از این حرفه بیرون کرده‌اند.”

این نهاد تایید کرده که وضعیت خبرنگاران، به ویژه خبرنگاران زن در سایر ولایات افغانستان “بسیار بدتر” از وضعیت خبرنگاران در کابل است و با تهدید، بازداشت و لت‌وکوب طالبان مواجه بوده‌اند.

دیدبان حقوق بشر که با برخی از خبرنگاران در ۱۷ ولایت افغانستان صحبت کرده، به نقل از آنان گفته است که طالبان برخلاف وعده‌های‌شان درباره تطبیق قانون رسانه‌های افغانستان، فعالیت‌های خبرنگاران را در بخش‌های از کشور محدود کرده‌اند.

بر اساس معلومات این نهاد با وضع محدودیت‌ها از سوی طالبان، دست‌کم ۸۰ درصد خبرنگاران در سراسر افغانستان بی‌کار شده و نشرات صدها رسانه متوقف شده است.

دیدبان حقوق بشر می‌گوید که طالبان به بسیاری خبرنگاران زن در ولایات دستور داده‌اند که از کار دست بکشند، اما شمار محدود که اجازه کار در رسانه‌ها را دریافت کرده‌اند، از صحبت به گونه مستقیم با مردم منع شده‌اند.

دیدبان حقوق بشر عدم دست‌رسی به اطلاعات از سوی مقام‌های طالبان را یکی از مشکلات دیگر خبرنگاران در افغانستان عنوان کرده و گفته است که مقام‌های این گروه از دادن اطلاعات به خبرنگاران خودداری می‌کنند. این نهاد گفته است که در حال حاضر، دست‌رسی به اطلاعات در افغانستان بسیار محدود شده و خبرنگاران برای سفر به ولسوالی‌ها، ناگزیر هستند مجوز کتبی از مقامات طالبان داشته باشند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x