صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

زلنسکی: روسیه ممکن است از سلاح کیمیاوی در اوکراین استفاده کند

ولادیمیر زلنسکی،‌ رئیس جمهور اوکراین‌ روز گذشته 11 اپریل گفت، ترس دارد از این‌که روسیه ممکن است از سلاح‌های کیمیاوی در کشورش استفاده کند.

ولادیمیر زلنسکی،‌ رئیس جمهور اوکراین‌ روز گذشته 11 اپریل گفت، ترس دارد از این‌که روسیه ممکن است از سلاح‌های کیمیاوی در کشورش استفاده کند.

پیک‌آفتاب: زلنسکی از کشورهای غربی خواست تا تعزیرات شدیدتری را علیه روسیه وضع کنند تا از استفاده چنین تسلیحات جلوگیری شود.

اظهارات رئیس جمهور اوکراین پس از آن بیان شد که گزارش‌های تایید ناشده حاکی از آن است که روسیه از قبل سلاح‌های کیمیاوی را در شهر بندری ماریوپل که در محاصره قرار دارد، استفاده کرده است.

زلنسکی در این سخنرانی‌اش هم‌چنین خواهان کمک‌های بیش‌تر نظامی امریکا و متحدین امریکا شد و به صورت ویژه از قانون‌گذاران کوریای جنوبی خواست تا تجهیزاتی را برای اوکراین ارسال کنند که بتوانند میزایل‌های روسیه را نابود کنند.

زلنسکی افزود که یک نماینده ملیشه‌های حامی روسیه در منطقه شرقی دونتسک گفته است که روسیه ممکن از سلاح کیمیاوی در ماریوپل استفاده کند.

او با اشاره به این اظهارات گفت که “ما این موضوع را بسیاری جدی بررسی می‌کنیم”، اما در مورد این‌که آیا روسیه از قبل سلاح کیمیاوی را در این منطقه استفاده کرده است یا خیر، چیزی بیان نکرد.

رئیس جمهور اوکراین در جریان سخنرانی‌اش افزود: “می‌خواهم به رهبران جهان خاطرنشان سازم که احتمال استفاده از سلاح‌های کیمیایی توسط روسیه از قبل مورد بحث قرار گرفته است.”

بنا به گفته او نیاز است تا در برابر تهاجم روسیه شدیدتر و سریع‌تر اقدام صورت بگیرد. در همین حال؛ لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا گفته است که در مورد این گزارش‌ها آگاهی دارد.

خانم تراس گفته است که بریتانیا با شرکای خود کار می‌کند تا جزییات استفاده از سلاح کیمیاوی در اوکراین مشخص شود. او افزود: “استفاده از چنین سلاح، تشدید بی‌رحمانه منازعه خواهد بود و ما رئیس جمهور پوتین و رژیم او را حساب‌ده قرار خواهیم داد.”

در همین حال؛ جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع امریکا گفته است که امریکا در حال حاضر نمی‌تواند گزارش استفاده از سلاح کیمیاوی توسط روسیه را تایید کند، اما افزود که اگر استفاده از این گونه تسلیحات واقعیت داشته باشد، ”قابل نگرانی عمیق” است.

کربی افزود: “این گزارش‌ها انعکاس‌دهنده نگرانی‌هایی است که ما در مورد اقدام باالقوه روسیه برای استفاده از انواع عوامل کنترول شورش، از جمله گاز اشک‌آور مخلوط با مواد کیمیایی در اوکراین داشته‌ایم.”

زلنسکی هم‌چنین گفت که در حملات قوای روسیه ”ده‌ها هزار نفر” در شهر ماریوپل کشته شده‌اند، اما در مورد جزییات ارایه نکرد.

از سوی دیگر، سخنگوی پنتاگون گفته است که امریکا قادر نشده تا شماری تلفات را در شهر بندری ماریوپل تایید کند، زیرا جنگ در این منطقه هم‌چنین ادامه دارد. کربی اضافه کرد که ”شمار کشته‌شدگان احتمالاً” قابل ملاحظه است.

مقام‌های کرملین تا حال در مورد گزارش استفاده از سلاح‌های کیمیاوی یا پلان استفاده از چنین تسلیحات تبصره نکرده‌اند.

پیش از این، روسیه اوایل روز دوشنبه 11 اپریل گفت که مسکو چندین سیستم دافع هوای اوکراین را در آخر هفته‌ گذشته از بین برده است. اما این ادعای مقام‌های روسیه تا حال از سوی منابع مستقل تایید و یا رد نشده است.

مقام‌های روسی گفتند که چهار دستگاه دافع هوای اس-300 که از سوی کشورهای اروپایی به اوکراین فراهم شده بود، توسط راکت‌های کروز نظامیان روسیه از بین رفته است. روسیه پیش از این نیز ادعا کرده بود که سیستم‌های مشابه دافع هوای اوکراین را نابود کرده است.

سلواکیا که عضو ناتو است، اخیراً اعلام کرد که سیستم دافع هوای اس-300 را به اوکراین داده است، اما این کشور ادعای روسیه مبنی بر تخریب این سیستم را رد کرده است. لوبیکا جانیکو، سخنگوی حکومت سلواکیا، گفت: “سیستم اس-300 از بین نرفته است.”

این در حالی مطرح می‌شود که ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که مسکو با اخراج دیپلمات‌های روسی، موضع خود در قبال اوکراین را تغییر نمی‌دهد.

زاخارووا: روسیه موضع خود در قبال اوکراین را به خاطر اخراج دیپلمات‌ها تغییر نمی‌دهد

تصویب کمک 10 میلیارد دالری اتحادیه اروپا به اوکراین

سفیر روسیه در واشنگتن: تحویل بیش‌تر اسلحه به اوکراین، منجر به رویارویی روسیه و امریکا می‌شود

ناتو به اوکراین تجهیزات نظامی می‌فرستد

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x