صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

رئیس جمهور تاجیکستان در رأس یک هیئت بلندپایه به ایران رفت

امام‌علی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان پس از 9 سال در رأس یک هیئت بلندپایه برای بررسی روابط اقتصادی و مسایل منطقه‌ای، روز گذشته 29 می، عازم ایران شد.

امام‌علی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان پس از 9 سال در رأس یک هیئت بلندپایه برای بررسی روابط اقتصادی و مسایل منطقه‌ای، روز گذشته 29 می، عازم ایران شد.

پیک‌آفتاب: امام‌علی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان روز گذشته 29 می، در رأس یک هیئت بلندپایه پس از 9 سال به ایران سفر کرد. رحمان در تهران از سوی علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیروی ایران مورد استقبال قرار گرفت.

در همین حال، دفتر مطبوعات ریاست جمهوری تاجیکستان با انتشار این خبر نوشته است که امام‌علی رحمان در این ملاقات موارد مربوط به روابط دو کشور به خصوص در زمینه‌های امنیتی، نظامی و تکنیکی را بررسی می‌کنند.

از سوی دیگر، منابع تایید می‌کنند که در سفر رئیس جمهور تاجیکستان به ایران، چالش‌های موجود افغانستان و مسایل منطقه‌ای نیز مورد بحث قرار می‌گیرند.

رسانه‌های تاجیکی گزارش می‌دهند که رحمان را در این سفر وزیر خارجه، دادستان کل و وزرای بخش‌های کلیدی اقتصاد این کشور از جمله وزرای انرژی، اقتصاد و تجارت، ذخایر آب، رؤسای کمیته‌های رشد جهان‌گردی و حفظ محیط زیست هم‌راهی می‌کنند.

سفر رئیس جمهور تاجیکستان به ایران پس از آن صورت می‌گیرد که روابط دو کشور به سردی گراییده بود و اکنون انتظار می‌رود که این سفر تیرگی‌های گذشته را بهبود بخشیده و این روابط را گرم و صمیمانه بسازد.

این در حالی است که پیشتر دولت تاجیکستان، ایران را به پشتیبانی از”کودتای نافرجام” عبدالحلیم نظرزاده، معاون پیشین وزیر دفاع خود در سال 2015 و حمایت از “حزب نهضت اسلامی” تاجیکستان متهم کرده بود.

روابط تهران و دوشنبه پس از دعوت ایران از محی‌الدین کبیری، رهبر حزب نهضت اسلامی تاجیکستان به عنوان “مهمان ویژه” به همایش “وحدت اسلامی” در تهران در اوایل ماه دسمبر سال 2015 و دیدارش با علی خامنه‌ای، رهبر ایران در حاشیه این همایش به تیرگی مواجه شد.

این در حالی است که پیش‌تر دادگاه عالی تاجیکستان، حزب نهضت اسلامی تاجیکستان را سازمانی “تروریستی” خوانده و فعالیت‌هایش را ممنوع کرده بود.

عامل دیگری که باعث ایجاد فاصله در روابط ایران و تاجیکستان شده بود، به گفته بسیاری از منابع فعالیت‌های اقتصادی بابک زنجانی، بازرگان زندانی ایرانی و سرنوشت سرمایه‌گذاری‌های او در تاجیکستان تا زمان بازداشت وی در ایران بود.

نام بابک زنجانی اواخر سال 1391 وقتی برای اولین بار سر زبان‌ها افتاد که محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور پیشین ایران در جلسه استیضاح وزیر کار، در صحن مجلس ایران، برادر رؤسای قوای مقننه و قضائیه را به تلاش برای سوء ‌استفاده از موقعیت خود و برادرانش متهم نمود.

زنجانی متهم است که در زمان تحریم‌های وضع‌شده علیه ایران بر سر برنامه هسته‌ای‌، بیش از دو میلیارد دالر نفت ایران را فروخته و پول آن‌را به دولت نداده است. منابع گفته بودند که بخشی از این سرمایه در بانک‌های تاجیکستان ذخیره بود، هرچند مقامات تاجیک وجود سرمایه او در این کشور را رد کرده‌ بودند.

بابک زنجانی، سرمایه‌گذار اصلی “کانت بانک”، شرکت‌های آسیا اکسپرس ترمینال (Asia Express Terminal)، کانت-تأمینات، کانت-توریست، آسیا اکسپرس ایرلاین (Asia Express Airline) و کانت-ساختمان دانسته می‌شود که همگی در تاجیکستان فعالیت دارند.

در همین حال، بانک مرکزی تاجیکستان اظهارات مقامات ایرانی را مبنی بر این که 2.7 میلیارد دالر توسط بابک زنجانی به یکی از بانک‌ها در تاجیکستان منتقل شده‌ را بی‌اساس خوانده بود.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x