صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

دیده بان حقوق بشر: فعالیت زنان امداد رسان با محدودیت جدی مواجه است

بررسی‌های دیده‌بان حقوق بشر نشان می‌دهد که طالبان کم‌تر به امدادگران زن اجازه فعالیت می‌دهند و این کار سبب تشدید بحران انسانی در افغانستان شده است.

دیده بان حقوق بشر گفته که قوانین طالبان، فعالیت زنان به عنوان امدادرسان بشردوستانه را در بیش از نصف افغانستان با محدودیت جدی مواجه کرده است. این سازمان گفته است: بررسی‌های دیده‌بان حقوق بشر نشان می‌دهد که طالبان کم‌تر به امدادگران زن اجازه فعالیت می‌دهند و این کار سبب تشدید بحران انسانی در افغانستان شده است.

پیک‌آفتاب: دیده‌بان حقوق بشر سازمان ملل با نشر گزارشی گفته که این نهاد اسناد توافقات دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد با طالبان را برای کمک‌رسانی در افغانستان بررسی کرده است. طبق گفته‌های این نهاد، طالبان تا تاریخ بیست‌وهشتم اکتوبر سال روان، تنها در یک مورد، در سه ولایت به امدادگران زن اجازه فعالیت را داده‌اند. به گفته‌ای دیده‌بان حقوق بشر، محدودیت شدید زنان امدادگر روی فعالیت موثر آنان تأثیر منفی می‌گذارد.

هدر بار، معاون مدیر حقوق زنان در دیده‌بان حقوق بشر گفته است: «محدودیت‌های شدید طالبان بر زنان امدادگر مانع از رسیدن کمک‎های حیاتی به شهروندان افغانستان، به ویژه زنان، دختران و زنان سرپرست خانواده‌ها می‌شود.» او افزوده که اجازه دادن به امدادگران زن برای انجام دادن کارهای‌شان بدون محدودیت، یک ضرورت عملیاتی برای ارایه این کمک‌ها است.

دیده‌بان حقوق بشر  ابراز نگرانی کرده که بحران کنونی افغانستان، مانند بیش‌تر بحران‌های بشردوستانه، بیش‌ترین آسیب را به زنان و دختران وارد کند. طبق گزارش این نهاد، زنان به ویژه زنان دارای معلولیت، اغلب به عنوان باردوش خانواده‌های خود تلقی می‌شوند و در معرض خطر خشونت‌های داخل و خارج از خانه قرار دارند.

با این وصف دیده‌بان حقوق بشر خاطرنشان کرده که امدادگران زن در افغانستان نقش مهمی در رسیدن و ارزیابی نیازهای زنان و دختران و زنان سرپرست خانواده‌ها ایفا می‌کند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x