صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

دیده‌بان حقوق بشر: حملات علیه هزاره‌ها گسترده و سیستماتیک است

دیده‌بان حقوق بشر: «گروه داعش بارها حملات ویرانگری را انجام داده است که به نظر می‌رسد برای گسترش وحشت و ایجاد حداکثر رنج به‌ویژه در میان جامعه هزاره افغانستان طراحی شده است.»

دیده‌بان حقوق بشر با اشاره به حملات اخیر داعش در افغانستان گفته که شیعه‌ها و هزاره‌های این کشور در معرض تهدید مستقیم شاخه خراسان داعش قرار دارند. دیده‌بان حقوق بشر گفته است، حملات اخیر نشان می‌دهد که هزاره‌ها و شیعه‌ها در معرض خطر جدی از سوی داعش قرار دارند.

پیک‌آفتاب: پاتریشیا گاسمن، مدیر بخش آسیای دیده‌بان حقوق بشر، گفته است: «گروه داعش بارها حملات ویرانگری را انجام داده است که به نظر می‌رسد برای گسترش وحشت و ایجاد حداکثر رنج به‌ویژه در میان جامعه هزاره افغانستان طراحی شده است.» او افزوده که حملات وحشتناک داعش به غیرنظامیان از زمان قدرت‌گیری طالبان نه تنها کاهش نیافته، بلکه به نظر می‌رسد این حملات درحال افزایش است. این مقام دیده‌بان حقوق بشر سازمان ملل متحد از طالبان خواسته است که فوراً اقداماتی را برای محافظت از هزاره‌ها در برابر حملات داعش اتخاذ کنند.

در همین حال، او می‌گوید که شاخه خراسان داعش، تهدید جدی برای هزاره‌ها و دیگر غیرنظامیان از سال ۲۰۱۵ به این سو در افغانستان بوده و این گروه با حمله بر شفاخانه‌ها، مکاتب و دیگر تأسیسات غیرنظامی به‌ویژه در مکان‌های عمدتاً شیعه‌نشین، صدها تن را کشته و هزاران تن دیگر را زخمی کرده است.

به گزارش دیده‌بان حقوق بشر، گروه داعش بر گروه‌های مذهبی شیعه، هندو و سیک و همین‌طور هزاره‌ها حمله کرده و روزنامه‌نگاران، فعالان مدنی و کارکنان صحی را در کابل، جلال‌آباد، هرات و دیگر شهرها هدف قرار می‌دهد.

از سوی دیگر، این نهاد گفته است که طالبان سابقه ارتکاب تخلفات شدید علیه هزاره‌ها از جمله کشتار گسترده در جریان جنگ‌ها در مزارشریف و بامیان در دهه ۹۰ را دارند و با قدرت‌گیری دوباره‌شان، روزنامه‌نگاران هزاره را بازداشت و مورد ضرب‌و‌شتم و خانواده‌های هزاره را مجبور به اخراج اجباری از مناطق‌شان کرده‌اند.

به باور دیده‌بان حقوق بشر، حملات علیه جامعه هزاره گسترده و سیستماتیک است و باید عاملان این حملات محاکمه شوند. دیدبان حقوق بشر این حملات را جنایت جنگی دانسته است.

این اظهارات از سوی دیده‌بان حقوق بشر سازمان ملل متحد در حالی مطرح شده است که در دو حمله اخیر داعش بر نمازگزاران در قندز و قندهار، دست‌کم حدود ۲۰۰ تن کشته و نزدیک به ۳۰۰ تن زخمی شدند. این دو حمله در مساجد متعلق به هزاره‌ها و شیعیان انجام شده است.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x