صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

دیدار زیر سایه سپاه؛ از تکذیب تا تایید

در حالی که پیش‌تر سخنگوی جبهه پنجشیر هر گونه دیدار احمد مسعود با رهبران طالبان را رد کرده بود، منابع اما، به پیک‌آفتاب می‌گویند که این دیدار روز یک‌شنبه در تهران صورت گرفته است. این منابع اما، می‌گویند که مواضع دو طرف بسیار فاصله داشته و خواسته‌های سران جبهه پنجشیر «بیش از حد» بوده است.

در حالی که پیش‌تر سخنگوی جبهه پنجشیر هر گونه دیدار احمد مسعود با رهبران طالبان را رد کرده بود، منابع اما، به پیک‌آفتاب می‌گویند که این دیدار روز یک‌شنبه در تهران صورت گرفته است. این منابع اما، می‌گویند که مواضع دو طرف بسیار فاصله داشته و خواسته‌های سران جبهه پنجشیر «بیش از حد» بوده است.

پیک‌آفتاب: هیئت طالبان که به دعوت سپاه پاسداران ایران به تهران رفته است، روز گذشته با شماری از سران جبهه پنجشیر دیدار کرده است. منبع به پیک‌آفتاب می‌گوید که در این دیدار، اسماعیل‌خان، احمد مسعود، حفیظ منصور، شمس‌الحق آرین‌فر و مولوی حبیب‌الله حسام حضور داشته‌اند. منبع اما تاکید می‌کند که مواضع دو طرف بسیار فاصله دارد.

با وجود اختلاف شدید بین دو طرف، با اصرار مقامات سپاه ایران، این دیدار در خانه عبدالقیوم سلیمانی، برادرزاده اسماعیل‌خان صورت گرفته که به تازگی با حکم امیرخان متقی به عنوان سرپرست سفارت افغانستان در تهران منصوب شده است.

یک منبع با ارسال پیامی به پیک‌آفتاب گفت که مطالبات اسماعیل‌خان از طالبان «بیش از حد» است و همین مسئله روی نتیجه گفتگوها تاثیر منفی گذاشته است. منبع نوشته است: “من ریز جزئیات گفتگوی اسماعیل‌خان با امیرخان متقی را مطلع هستم. مطالباتی که از سوی اسماعیل‌خان مطرح شده، نشان می‌دهد که فاصله میان امارت و جبهه پنجشیر مانند فاصله زمین تا خورشید است.”

هم‌چنین در حساب توییتری منسوب به مولوی حبیب‌الله حسام، این گفتگوها «مهم و حساس» خوانده شده و تاکید شده که تصمیم‌گیری در مورد سرنوشت جمعی کار فردی و ساده نیست. در این حساب توییتر گفته شده که در این گفتگوها، خواست‌های مردمی از آدرس جبهه پنجشیر به سران طالبان انتقال داده شده است. او گفته که به طالبان در مورد پی‌آمدهای نافرجام حکومت تک‌قومی فاقد عدالت و آزادی هشدار داده شده است.

با این همه، عبدالقیوم سلیمانی که قبلاً وزیرمختار سفارت افغانستان در تهران بود، حالا سفیر افغانستان در این سفارت تعیین شده است. البته حکم انتصاب آقای سلیمانی به عنوان سفیر افغانستان بسیار پیش‌تر از این، به تاریخ 22 ماه قوس و حدود یک ماه پس از استعفای عبدالغفور لیوال، سفیر پیشین افغانستان در تهران صادر شده است و احتمالاً ربطی به گفتگوهای تازه بین دو طرف ندارد.

این در حالی است که پیش‌تر صبغت‌الله احمدی، سخنگوی جبهه پنجشیر هرگونه دیدار احمد مسعود رهبر این جبهه با سران طالبان را رد کرده بود، اما بعداً آقای احمدی توییت خود را پاک کرده است. منبع با اشاره به این رخ‌داد می‌گوید که این موضوع دیدار روز گذشته اسماعیل‌خان، احمد مسعود، حفیظ منصور، شمس‌الحق آرین‌فر و مولوی حسام با امیرخان متقی در تهران را تایید می‌کند.

نمایندگان طالبان در ترکیه و تهران؛ چه کسانی وارد حکومت می‌شوند؟

دیدار با مقامات ایران یا مشروعیت‌بخشی به جبهه پنجشیر

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x