صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

دادگاه عالی هند: شرما باید از تمام ملت عذرخواهی کند

دادگاه عالی هند روز جمعه اول ماه جولای، گفت که سخنگوی حزب حاکم با اظهارات ضد اسلامی‌اش، هند را درگیر تنش‌های دیپلماتیک کرده و سبب اعتراضات گسترده‌ شد، باید عذرخواهی کند.

دادگاه عالی هند روز جمعه اول ماه جولای، گفت که سخنگوی حزب حاکم با اظهارات ضد اسلامی‌اش، هند را درگیر تنش‌های دیپلماتیک کرده و سبب اعتراضات گسترده‌ شد، باید عذرخواهی کند.

پیک‌آفتاب: دادگاه عالی هند در جریان یک نشست استماعیه در مورد چندین شکایت جنایی علیه نوپور شرما، گفت: “او و زبان هرزه‌اش کشور را به آتش کشیده است.”

نوپور شرما، یکی از سخنگویان حزب بهارتیا جنتا (Bharatiya Janata Party)، حزب نرندرا مودی، نخست وزیر هند به تاریخ 26 ماه می، در جریان یک مناظره تلویزیونی بیاناتی در مورد پیامبر اسلام داشت که موجب خشم و نارضایتی مسلمانان نه تنها در هند شد، بلکه واکنش تند شمار زیاد کشورهای اسلامی را بر انگیخت.

در بیانیه دادگاه چنین آمده است: “این خانم به تنهایی مسئول اتفاقاتی است که در کشور می‌گذرد. او باید از تمام ملت عذر بخواهد.”

در حالی‌که محل اختفای نوپور 37 ساله مشخص نیست، شهروندان هند تاکنون در سراسر کشور علیه او شکایات متعددی ثبت کرده‌اند. وکیل مدافع شرما خواستار رسیدگی به تمام شکایات در دهلی شد، اما درخواست او روز جمعه رد شد.

سخنان شرما سبب اعتراض رسمی رهبران کشورهای اسلامی شده و حدود 20 کشور سفرای هند در پایتخت‌های خود را فراخوانده‌اند.

درخواست طالبان از هند: اجازه ندهید که اشخاص متعصب به پیامبر اسلام توهین کنند

سازمان هم‌کاری اسلامی نیز که 57 کشور مسلمان را در بر می‌گیرد، در بیانیه‌ای اعلام کرد که این سخنان در حالی بیان شده است که تنفر نسبت به اسلام در هند و آزار و اذیت نظام‌مند علیه مسلمانان رو به افزایش است.

کم از کم دو نفر در جریان تظاهرات در هند کشته شده‌اند و در جریان هفته روان دو مرد مسلمان یک خیاط هندو را که در فیسبوک از شرما حمایت کرده بود، کشتند.

جریان قتل این خیاط که فلم‌برداری شده و به سرعت در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد، خشونت‌های فرقه‌ای را یک بار دیگر در هند شعله‌ور ساخته است.

در پی افزایش اعتراضات، حزب حاکم بهارتیا جنتا عضویت نوپور شرما و نوین کمار جندال، یکی از چهره‌های سرشناس دیگر این حزب را که به توییت‌های تحریک‌آمیز درباره پیامبر اسلام متهم است به تعلیق درآورد و گفت که اظهارات آنان “در تناقض با موضوع‌گیری این حزب” قرار دارد.

حزب بهارتیا جنتا که همواره به گفتارها و کردارهای ستیزه‌جویانه علیه اقلیت مسلمان آن کشور متهم شده است، ضمن رد این اتهامات گفته است که این حزب “به همه ادیان” احترام قایل است.

اما منتقدان می‌گویند که دولت هند سرکوب فعالان آزادی بیان و حقوق را رهبری می‌کند. پولیس هند هفته جاری محمد زبیر، روزنامه‌نگار مسلمان و منتقد سرسخت حکومت را که در جلب توجه به اظهارات شرما نیز نقش مهمی بازی کرده است، بازداشت کرد.

اما مقامات پولیس گفته‌اند که او را براساس شکایات گروه‌های هندو به خاطر اظهارات توهین‌آمیز‌ش در یک توییت چهار سال پیش، بازداشت کرده‌اند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x