صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

دادخواهی زنان در کابل: جهان کور و کر، صدای ما را بشنود

شماری از فعالان زن در کابل، امروز نسبت به کشته شدن فعالان مدنی و نظامیان زن در مرکز ولایت بلخ تجمع دادخواهی برگزار کردند. این زنان می‌گویند: جهان کور و کر صدای مان را بشنوند و طالبان را به رسمیت نشناسند.

شماری از فعالان زن در کابل، امروز نسبت به کشته شدن فعالان مدنی و نظامیان زن در مرکز ولایت بلخ تجمع دادخواهی برگزار کردند. این زنان می‌گویند: جهان کور و کر صدای مان را بشنوند و طالبان را به رسمیت نشناسند.

پیک‌آفتاب: طی روزهای اخیر، گزارش‌هایی در شبکه‌های اجتماعی همرسانی شد که به اساس آن، دست‌کم جسد تیرباران شده‌ی 4 زن از گودالی در حومه‌ی یکی از شهرک‌ها در مزارشریف مرکز ولایت بلخ پیدا شده است. گفته شده که این اجساد، مربوط به فعالان مدنی بلخ بوده از جمله فروزان صافی می‌باشد. خانواده‌ی به رسانه‌ها گفته بودند که دخترشان چند روز پیش تماسی دریافت کرده که گویا نهادی می‌خواهد او را به خارج از کشور منتقل کند و او از آن زمان ناپدید شده است.

همچنین گزارش‌های منتشر شده که دست‌کم 4 تن دیگر از جمله دو زن، سه شب پیش در شهرک ولی‌عصر شهر مزارشریف در داخل یک خانه به قتل رسیده است. باشندگان محلی، طالبان را به دست داشتن در این قتل‌ها متهم می‌کنند. اما سعید خوستی، سخنگوی وزارت داخله طالبان، ضمن تایید این قتل‌ها گفته است که 2 تن در پیوند به این قتل‌ها بازداشت شده‌اند. سخنگوی وزارت داخله طالبان در بیانیه ویدیویی گفته است: «افراد بازداشت شده در بازجویی‌های اولیه اعتراف کرده‌اند که این زنان را به منزل دعوت کرده بودند.»

هرچند سخنگوی وزارت داخله طالبان می‌گوید که تحقیقات در این زمینه تکمیل نشده، اما شماری از زنان امروز در کابل، به منظور دادخواهی از زنان کشته شده در مزارشریف، گردهم آمدند. این زنان می‌گویند: زنان اکنون پناهگاه ندارند. آنان از سکوت جامعه جهانی انتقاد می‌کنند و می‌گویند: “می‌خواهیم صدایمان را به جهانی که کور شده، به جهانی که کر شده برسانیم و از آنها بخواهیم طالبان را به رسمیت نشناسند.”

طالبان که در ماه اگست کنترل افغانستان را در اختیار گرفته‌اند، محدودیت‌های زیادی را بر زنان وضع کرده‌اند. دختران از رفتن به مکتب محروم شده و به زنان کارمند نیز اجازه رفتن به محل وظیفه را نداده‌اند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x