صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

«جنگ شدید» کی‌ف را محاصره نمود

شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان خبر می‌دهد که در اطراف کی‌ف، پایتخت اوکراین تمام شب صدای "بی‌وقفه انفجارهای سنگین" شنیده می‌شد و جنگ شدید این شهر را محاصره کرده و اکنون نبرد در مناطق "بوخا"،‌ "ایرپین" و "هوستومول" ادامه دارد.

شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان خبر می‌دهد که در اطراف کی‌ف، پایتخت اوکراین تمام شب صدای “بی‌وقفه انفجارهای سنگین” شنیده می‌شد و جنگ شدید این شهر را محاصره کرده و اکنون نبرد در مناطق “بوخا”،‌ “ایرپین” و “هوستومول” ادامه دارد.

پیک‌آفتاب: “موسسه مطالعه جنگ” در گزارش جدید خود نوشته است که نیروی زمینی روسیه، پس از حملات ناکام هفته گذشته برای محاصره کی‌ف، روز جمعه برای تدارکات و آمادگی مجدد متوقف شده است.

بر اساس این گزارش، نیروهای روسیه در اطراف خارکوف هم پیش‌رفت چندانی نداشته‌ و دچار رکود شده‌اند، و پیش‌روی آن‌ها از کریمه به سمت میکولائف و زاپوریژیا هم قابل توجه نبوده است.

از سوی دیگر؛ ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین روز گذشته 11 مارچ گفت که روسیه “قاتلین” را از سوریه برای جنگ در اوکراین استخدام می‌کند.

از جانب دیگر؛ دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین در توییتی نگاشته است: “ماریوپل محاصره شده اکنون بدترین فاجعه انسانی روی کره زمین است. 1582 غیرنظامی کشته در 12 روز، حتی در گورهای دسته‌جمعی مانند این دفن شدند. پوتین که نمی‌تواند ارتش اوکراین را شکست دهد، افراد غیرمسلح را بمباران می‌کند و کمک‌های بشردوستانه را مسدود می‌کند. برای جلوگیری از جنایات جنگی روسیه به هواپیما نیاز داریم”.

پیش از این، مسکو گفته بود که به جنگجویان سوری اجازه می‌دهد که در جنگ اوکراین با نیروهای روسی بپیوندند.

رئیس جمهور اوکراین در یک بیانیه ویدیویی گفته است: “این جنگ با یک دشمن خیره‌سر است. کسی که تصمیم گرفته جنگجویان اجیر شده را در مقابل شهروندان ما استخدام کند”. او افزود که “قاتلین” از سوریه، در کشوری که همه چیز آن ویران شده است می‌خواهند اوکراین را نیز ویران کنند.

از جانب دیگر؛ سرگئی شایگو، وزیر دفاع روسیه در نشست شورای امنیت این کشور گفت که در حدود 16000 داوطلب از شرق میانه آماده‌اند در کنار نیروهای روسی در شرق اوکراین مبارزه کنند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نیز به این تصمیم چراغ سبز نشان داده است. او گفت که این افراد برای پیمان خودشان، نه برای پول، “می‌خواهند با باشندگان دونباس کمک کنند، ما باید نیازمندی‌های آنان را برآورده سازیم و در رسیدن به ساحه جنگ کمک‌شان کنیم”.

وزیر دفاع روسیه افزوده است که میزایل‌های زمین به هوا نوع ستنگر و جاولین غربی که توسط نیروهای روسی در اوکراین به دست آمده، باید به نیروهای دونباس داده شود.

او اضافه کرد که سایر تسلیحات مانند سیستم‌های دافع هوای قابل حمل و راکت‌های ضد تانک نیز در اختیار این نیروها قرار داده شود.

در همین حال، دفتر حقوق بشر سازمان ملل می‌گوید که تا اکنون مرگ 564 غیرنظامی، به شمول 41 کودک را در اوکراین تایید کرده است. این دفتر گفته است که ممکن است ارقام واقعی بلندتر از آن‌چه باشد که تایید شده است، زیرا دست‌رسی به ساحات جنگی ناممکن بوده است.

گزارش دفتر حقوق بشر سازمان ملل می‌رساند که اکثریت این افراد در اثر انفجار‌ها، حملات توپ‌خانه‌ای، اصابت راکت‌ها و بمباران هوایی کشته شده‌اند. سازمان ملل گفته است که تاکنون بیش از 2.5 میلیون اوکراینی به کشورهای دیگر پناه برده‌اند.

این در حالی است که پیش‌تر رسانه‌های روسی از اعلام آتش‌بس بشردوستانه از سوی مسکو خبر داده‌ بود. روسیه گفته بود که صبح چهارشنبه ۹ مارچ، آتش‌بس بشردوستانه برقرار می‌شود.

اعلام آتش‌بس بشردوستانه از سوی روسیه

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x