صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

توافق گروه 20 برای اعمال مالیات بالای شرکت‌های چند ملیتی جهان

رهبران گروه 20 اقتصاد عمده جهان برای اعمال مالیاتی حداقل 15 درصدی بر سود شرکت‌های بزرگ به توافق رسیدند و آنرا تأیید کردند.

رهبران گروه 20 اقتصاد عمده جهان برای اعمال مالیاتی حداقل 15 درصدی بر سود شرکت‌های بزرگ به توافق رسیدند و آنرا تأیید کردند. این نگرانی وجود داشت که شرکت‌های چند ملیتی، سود خود را تکیه بر مناطقی که مالیات آنها کم است جابجا می‌کنند. این پیمان مورد توافق همه سران حاضر در نشست گروه 20 در رُم قرار گرفت.

پیک‌آفتاب: نشست گروه 20 در رُم را آقای “ماریو دراگی”، نخست وزیر ایتالیا، روز شنبه با درخواست برای انجام اقدامات چند جانبه به عنوان تنها راه حل مشکلاتی که جهان با آن مواجه است، افتتاح کرد.

دو مسئله مهم “تغییرات اقلیمی” و “مقابله با کووید – 19” اولویت‌های اصلی این نشست بود و مسئله افغانستان نیز در حاشیه این نشست به بحث گرفته شد.

این بزرگترین نشست رودرروی رهبران جهان از زمان شروع همه‌گیری پاندمی کرونا است که “شی جین‌پینگ” و “ولادیمیر پوتین”، رهبران چین و روسیه به صورت آنلاین در این نشست شرکت کرده‌اند.

همزمان سازمان ملل متحد ضمن هشدار درباره وضعیت جاری افغانستان از سران 20 قدرت اقتصادی جهان خواست که جلوی بحران گرسنگی در این کشور را بگیرند.

والری آموس، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه می‌گوید که نیازمندی‌های افغانستان رو به افزایش است.

این درحالی است که گروه طالبان هم خواستار عملی شدن تعهد مالی گروه 20 نسبت به افغانستان شده است.

نشست رهبران گروه 20 در حالی برگزار شده که فعالان محیط زیست به شکلی فزاینده هشدار داده‌اند که در صورت انجام نشدن اقدامات فوری برای کاهش گازهای گلخانه‌ای، آینده جهان در خطر است.

بر اساس آمارها، کشورهای عضو گروه 20 عامل انتشار 80 درصد از گازهای گلخانه‌ای در جهان هستند.

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا در سخنانی پیش از آغاز این نشست دو روزه گفت که اقدام نکردن باعث عقب‌نشینی تمدن ما شده و نسل‌های آینده با نوعی زندگی مواجه خواهند شد که بسیار کمتر از زندگی ما مورد پذیریش است.

با این حال آقای جانسون اظهار داشت کرد که نه نشست گروه 20 و نه نشست تغییرات اقلیمی “گلاسگو” که از روز دوشنبه هفته آینده آغاز می‌شود، گرمایش زمین را متوقف نخواهد کرد.

به گفته نخست وزیر بریتانیا “بیشترین کاری که می‌توان انجام داد، کُند کردن روند این افزایش است”.

پیش نویس بیانیه‌ نشست گروه 20 از وعده رهبران این گروه برای تلاش در جهت محدود کردن افزایش دما به 1.5 درجه سانتی گراد حمایت می‌کند، اما در عین حال هیچ توافق قانونی الزام‌آوری صورت نخواهد گرفت. این پیش‌نویس همچنین متعهد شده است که اقداماتی مشخص برای جلوگیری از قطع غیرقانونی درختان، استخراج معادن و تجارت حیات وحش اتخاذ شود.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x