صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

سازمان ملل در نشست گروه  20، از رهبران جهان خواست تا به بحران انسانی در افغانستان رسیدگی کنند

والری آموس، معاون دبیر کل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه گفته است که شمار افراد در معرض گرسنگی در افغانستان به خاطر شرایط سخت زمستان از 4 میلیون به 12 میلیون افزایش یافته است.

همزمان با برگزاری نشست گروه 20، سازمان ملل متحد ضمن هشدار درباره وضعیت اقتصادی در افغانستان از سران 20 قدرت اقتصادی جهان خواست که جلو بحران گرسنگی در این کشور را بگیرند و طالبان از جامعه جهانی خواست که به تعهدات خود در قبال افغانستان پابند باشند.

پیک‌آفتاب: والری آموس، معاون دبیر کل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه گفته است که شمار افراد در معرض گرسنگی در افغانستان به خاطر شرایط سخت زمستان از 4 میلیون به 12 میلیون افزایش یافته است.

رهبران گروه  20، علاوه بر مسائل عمده دیگر در سطح جهان، با چالش مهم مقابله با بحران انسانی در افغانستان مواجه‌اند. بیشتر کشورهای گروه 20 در دو دهه اخیر حضور پررنگی در افغانستان داشتند، حالا این کشورها پس از 20 سال با وضع مشابهی در این کشور روبرو هستند و پیامدهای انسانی هم تعداد زیادی را نگران کرده است.

بیش از دو ماه از روی کارآمدن طالبان گذشته و هنوز هیچ کشوری دولت این گروه را به رسمیت نشناخته است.

نگرانی کشورهای همسایه افغانستان که در این اجلاس حضور ندارند، جدی است و رهبران دو کشور چین و روسیه، که از طریق آنلاین در این اجلاس شرکت داشتند از آنچه بر مردم افغانستان می‌گذرد بارها ابراز نگرانی کرده‌اند.

این در حالی است که سهیل شاهین، سخنگوی طالبان در قطر، در رشته توییت‌هایی از جامعه جهانی خواسته که به هدف پیش‌گیری از وقوع فاجعه انسانی در زمستان پیشِ‌رو، باید کمک‌های وعده شده نشست گروه ۲۰ را به افغانستان ارائه کند. شاهین در ادامه گفته بود که نیاز است هر چه سریع‌تر این کمک‌ها برای خانواده‌های فقیر، بی‌جا شده‌ها و آسیب‌پذیر توزیع گردد.

سخنگوی طالبان در قطر همچنان تاکید کرده بود که با توجه به در پیش بودن فصل سخت زمستان، تاخیر در پرداخت این کمک‌ها، وقوع فاجعه را سرعت می‌بخشد. وی همچنان گفته بود که دولت طالبان آماده‌ی همکاری با نهادهای بین‌المللی و سازمان‌های محلی می‌باشد.

قابل یادآوری است که در آخرین نشست ۲۰ اقتصاد برتر جهان، اعضای این گروه، وعده کردند که حدود ۱.۲ میلیارد دالر به افغانستان کمک می‌کنند.

همچنان گزارش‌ها می‌رساند که رهبران جهان در حاشیه نشست گروه 20، علاوه بر بحران بیکاری و گرسنگی درباره بازگشت گروه‌های تروریستی القاعده و داعش، گرایش طالبان به سمت مواد مخدر و بحران انسانی در افغانستان نیز بحث کرده‌اند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x