صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

تغییرات جدی در ساختار حکومت طالبان

منابع در داخل طالبان تایید می‌کنند که به‌زودی تغییرات جدی در ساختار حکومت امارت اسلامی رونما خواهد شد. به گفته‌ی منابع، با اعمال ساختار جدید، نام حکومت به «حکومت اسلامی افغانستان» تبدیل می‌شود و نمایندگان تاجیک‌ها و هزاره‌ها نیز به ترتیب به عنوان معاونان اول و دوم منصوب می‌گردند.

منابع در داخل طالبان تایید می‌کنند که به‌زودی تغییرات جدی در ساختار حکومت امارت اسلامی رونما خواهد شد. به گفته‌ی منابع، با اعمال ساختار جدید، نام حکومت به «حکومت اسلامی افغانستان» تبدیل می‌شود و نمایندگان تاجیک‌ها و هزاره‌ها نیز به ترتیب به عنوان معاونان اول و دوم منصوب می‌گردند.

پیک‌آفتاب: چندین فایل صوتی ارسال شده به خبرگزاری پیک‌آفتاب نشان می‌دهند که رایزنی‌ها به منظور ایجاد حکومت همه‌شمول در حال نهایی شدن است و قرار است به زودی تغییرات جدی در ساختار حکومت طالبان رونما گردد.

هرچند این فایل‌های صوتی از سوی منابع دیگری در داخل طالبان تایید نشده، اما منابع دیگری در تماس با خبرگزاری پیک‌آفتاب می‌گویند که حکومت جدید تحت عنوان «حکومت اسلامی افغانستان» فعالیت خواهد کرد و ملا عبدالغنی برادر در راس این حکومت قرار خواهد گرفت. این حکومت دارای سه معاونت خواهد بود که به ترتیب به تاجیک‌ها، هزاره‌ها و ازبیک‌ها سپرده می‌شود.

منابع می‌گویند که قاری فصیح‌الدین بدخشی، رئیس ستاد ارتش کنونی طالبان به عنوان معاون اول حکومت آینده انتخاب شده است. هرچند مشخص نیست که از هزاره‌ها چه کسی سمت معاونت دوم را در اختیار خواهد گرفت، اما منابع تاکید می‌کنند که حکومتی‌های پیشین و رهبران احزاب سیاسی نمی‌توانند در حکومت آینده کار کنند. معاونت سوم نیز به عبدالسلام حنفی معاون کنونی رئیس‌الوزرای طالبان واگذار می‌گردد. همچنین معینیت‌های سه وزارت‌خانه امنیتی نیز به این سه قوم سپرده می‌شود.

در کنار این تغییرات، وزارت‌خانه‌های مسلکی به اساس تخصص افراد و بدون در نظرداشت سهم قومی به افراد مسلکی واگذار خواهد شد.

با این همه، منابع تاکید می‌کنند که مقامات حکومت‌های پیشین و نیز سران گروه‌های سیاسی و جهادی در حکومت آینده شامل نخواهند شد و این افراد تنها به عنوان شهروندان عادی می‌توانند به زندگی‌شان در افغانستان ادامه دهند.

حکومت آینده را دو شورا نیز همراهی خواهد کرد؛ شورای علما که به تناسب سهمیه قومی تشکیل خواهد شد و شورای تصمیم‌گیری که عمدتاً از کابینه‌ی کنونی طالبان تحت سرپرستی وزارت خارجه کنونی طالبان فعالیت خواهد کرد. شیرمحمد عباس استانکزی نیز به عنوان وزیرخارجه دولت آینده کار خواهد کرد.

به گفته‌ی منابع، ساختار جدید تحت فشار پاکستان و کشورهای دیگر تشکیل شده و هدف از آن نیز آزادسازی پول‌های مسدود شده‌ی افغانستان و نیز به رسمیت شناخته شدن حکومت طالبان می‌باشد.

پیش از این، بلال کریمی از سخنگویان طالبان نیز گفته بود که کار روی حکومت همه‌شمول به صورت جدی جریان دارد. آقای کریمی هرچند در این مورد توضیح نداده بود، اما برخی منابع از پیام طالبان از طریق پاکستان به سیاسیون استانبول‌نشین خبر داده بودند. این منابع گفته بودند که عمر زاخیلوال در ترکیه به شدت مصروف رایزنی با آن عده از سیاست‌مدارانی است که در انقره حضور دارند.

پیام طالبان به رهبران جهادی: شما را در حکومت شریک می‌کنیم

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x