صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

تعطیلی ده‌ها شرکت در قندز و بلخ، صدها نفر را بیکار کرده است

نیمی از شرکت‌ها در ولایت قندز از ماه اسد بدینسو غیرفعال شده و صدها نفر بیکار و بدون منبع درآمد باقی مانده‌اند.

نیمی از شرکت‌ها در ولایت قندز از ماه اسد بدینسو غیرفعال شده و صدها نفر بیکار و بدون منبع درآمد باقی مانده‌اند.

پیک‌آفتاب: محدودیت‌های مالی، کمبود مواد خام و بی‌ثباتی سیاسی، باعث شده که حدود نیمی از شرکت‌ها در ولایت قندز از زمان سقوط حکومت قبلی افغانستان، فعالیت‌های خود را متوقف کنند.

مسعود وحدت، سخنگوی اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری قندز گفته که تا قبل از ماه اسد، ۲۰ شرکت بزرگ و کوچک در این ولایت فعالیت می‌کردند، اما این تعداد اکنون به ۱۰ شرکت کاهش یافته است. او گفته که به شمول کمبود برق و مواد خام، افزایش قیمت‌ها، نبود بازار، ناتوانی در پرداخت معاشات، اختلال در سیستم بانکداری و وضعیت نامعلوم سیاسی از دلایل اصلی تعطیلی این شرکت‌ها می‌باشد.

به گفته سخنگوی اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری قندز، کارخانه‌های مسدود شده، دستمال‌های کاغذی، ظروف پلاستیکی، کاغذ تشناب، آرد، برنج، پخته، سنگ مرمر، شیرین بیان، لبنیات، کود کیمیاوی و صابون تولید می‌کردند.

شرکت‌داران و کارگران در قندز می‌گویند که با تعطیلی این شرکت‌ها، صدها نفر وظایف خود را از دست داده‌اند. بشیر احمد صدیقی، رئیس اجرائیه یک شرکت تولید کاغذ تشناب در قندز می‌گوید که با ۱۰ سال سابقه فعالیت، اکنون در آستانه‌ی ورشکستگی قرار دارد. او گفته که تا پیش از حاکمیت امارت اسلامی، 50 نفر کارگر داشته که این رقم در حال حاضر به 10 نفر کاهش یافته است.

این در حالی است که مقام‌ها در بلخ نیز از تعطیلی ۹۰ درصد کارخانه‌های صنعتی در شهر مزارشریف خبر داده‌اند. رئیس اتاق صنعت و معادن ولایت بلخ می‌گوید، جواز فعالیت بیش از ۵۰۰ کارخانه تولیدی کوچک و بزرگ در این ولایت صادر شده بود، اما ۹۰ درصد این کارخانه‌ها برای فعلاً فعالیت ندارند.

پس از حاکمیت امارت اسلامی بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی در کشور به حالت تعطیلی رفته است و صدها شهروند کشور بیکار شده‌اند. افزایش بیکاری و هراس از فقر صدها شهروند کشور را وادار کرده که از راه‌های پر خطر قاچاق به بیرون از کشور پناه ببرند. از سویی هم نهادهای جهانی از فاجعه انسانی در افغانستان هشدار داده‌اند.

هشدار دبیرکل سازمان ملل؛ افغانستان در آستانه‌ی بزرگترین بحران انسانی جهان است

هشدار دبیرکل سازمان ملل؛ مردم افغانستان را به خاطر طالبان مجازات نکنید!

هشدار کشورهای چین، روسیه و هند درباره وخامت اوضاع بشری در افغانستان

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x