صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

ترکیه نشرات صدای امریکا و دویچه‌وله را قطع کرد

دولت ترکیه روز 30 جون، اعلام کرد که دسترسی به نشرات سرویس‌های ترکی زبان صدای امریکا و دویچه‌وله را به دلیل نگرفتن مجوز از اداره تنظیم مقررات رسانه‌ها در این کشور، قطع کرده است.

دولت ترکیه روز 30 جون، اعلام کرد که دسترسی به نشرات سرویس‌های ترکی زبان صدای امریکا و دویچه‌وله را به دلیل نگرفتن مجوز از اداره تنظیم مقررات رسانه‌ها در این کشور، قطع کرده است.

پیک‌آفتاب: شورای عالی رادیو و تلویزیون ترکیه (RTUK) در ماه فبروری به رسانه‌های بین المللی از جمله صدای امریکا و دویچه‌وله توصیه کرده بود که مجوز نشرات دریافت کنند، در غیرآن نشرات آنان قطع می‌گردد.

اما این دو رسانه گفته‌اند که مجوز اداره تنظیم مقررات رسانه‌ها در ترکیه استقلال آن‌ها را نقض می‌کند و به انقره اجازه می‌دهد که محتوای آن‌ها را سانسور نماید.

در همین حال؛ ابراهیم اسلو، معاون شورای عالی رادیو و تلویزیون ترکیه انتقادات مبنی به سانسور را رد کرده و گفته است که این تصمیم “ربطی به سانسور ندارد بلکه بخشی از اقدامات تخنیکی است.”

ایلهان تاشی، یکی از اعضای هیئت مدیره شورای عالی رادیو و تلویزیون ترکیه و منتقد سرسخت درخواست صدور مجوز در توییتی نگاشته است که براساس تصمیم دادگاه، دسترسی به نشرات این دو رسانه قطع شده است. او تصریح کرده است: “دسترسی به دویچه وله ترکی و صدای امریکا که برای دریافت مجوز درخواست نکرده بودند، توسط دادگاه جنایی صلح انقره به درخواست هیئت مدیره شورای عالی رادیو و تلویزیون ترکیه قطع شده است.”

تاشی که از حزب مخالف دولت است با کنایه گفته است: “این آزادی مطبوعات و دموکراسی پیش‌رفته شماست!”

تصمیم صدور مجوز ماه فبروری براساس مقرراتی بود که در اگست 2019 اجرایی شد. در آن زمان، چندین حامی آزادی رسانه‌ها، نگرانی‌هایی را در مورد سانسور احتمالی مطرح کردند، زیرا این مقررات به شورای عالی رادیو و تلویزیون ترکیه اختیار کنترل همه محتوای آنلاین را می‌دهد.

این مقررات به این شورای اجازه می‌دهد تا در صورت عدم پیروی رسانه‌ها از اصول شورا، رسانه‌ها را جریمه کنند، نشرات‌شان را برای مدت سه ماه تعلیق کند یا مجوزهای آن‌ها را لغو کند.

اداره رسانه‌های جهانی امریکا که صدای امریکا را نظارت می‌کند، تاکنون در مورد واکنش نشان نداده است، اما یک سخنگوی صدای امریکا در ماه فبروری تایید کرد که از درخواست شورای عالی رادیو و تلویزیون ترکیه آگاه است.

بریجت سرچک گفته بود: “صدای امریکا به این باور است که هرگونه تلاش دولت برای ساکت کردن رسانه‌های خبری، نقض آزادی مطبوعات، یک ارزش اصلی همه جوامع دموکراتیک است.”

او افزوده بود: “در صورتی‌که دولت ترکیه به طور رسمی وب‌سایت‌های ما را مسدود کند، صدای امریکا تمام تلاش خود را به کار خواهد گرفت تا اطمینان حاصل کند که مخاطبان ترک‌زبانش با استفاده از تمام روش‌های موجود، به انترنت آزاد و باز دسترسی داشته باشند.”

وزارت امور خارجه امریکا نیز در ماه فبروری از قوانین جدید انتقاد کرده و تاکید کرد که “رسانه‌های آزاد برای یک دموکراسی قوی ضروری است.”

ترکیه پیشینه ضعیفی در زمینه آزادی مطبوعات دارد و در فهرست جهانی آزادی مطبوعات از میان 180 کشور در ردیف 149 قرار دارد.

مدافعان حقوق می‌گویند که این اقدام ترکیه تهدیدی برای ایجاد تنش در روابط ترکیه با دو مهم‌ترین متحد غربی و شرکای تجاری این کشور یعنی امریکا و آلمان شده می‌تواند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x