صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

تخلیه 54 خدمه از کشتی جنگی مسکووا

آرویداس آنوشاوسکاس، وزیر دفاع لیتوانی خبر داده است که 54 نفر از خدمه کشتی جنگی مسکوا بعد از اصابت موشک‌های اوکراینی، تخلیه شده و با یک کشتی ترکیه منتقل شدند.

آرویداس آنوشاوسکاس، وزیر دفاع لیتوانی خبر داده است که 54 نفر از خدمه کشتی جنگی مسکوا بعد از اصابت موشک‌های اوکراینی، تخلیه شده و با یک کشتی ترکیه منتقل شدند.

پیک‌آفتاب: وزیر دفاع لیتوانی گفته که 485 خدمه و نظامی روسی در کشتی جنگی مسکوا حضور داشتند که 66 تن آن‌ها از افسران نظامی بودند. هنوز به طور دقیق مشخص نیست که چند نفر در جریان غرق شدن این کشتی جنگی کشته شده‌اند.

به گفته آرویداس آنوشاوسکاس، این کشتی روسی ساعت 1:14 صبح روز چهارشنبه “بعد از اصابت موشک به پهلو خم شد و نیم ساعت دیگر سیستم برق آن از کار افتاد. از ساعت 2 صبح یک کشتی ترکیه 54 خدمه این کشتی‌ جنگی را تخلیه کرد و ساعت سه صبح ترکیه و رومانی گزارش دادند که این کشتی کاملاً غرق شده است”.

از سوی دیگر، یک مقام ارشد پنتاگون تایید کرده است که دو موشک “نپتون” اوکراین، کشتی جنگی روسی مسکوا را در دریای سیاه مورد هدف قرار داده است.

در همین حال، نیویورک‌ تایمز در گزارشی نوشته است که در این حادثه تلفات انسانی نیز رخ داده است و برخی نظامیان روسی نیز توسط قایق‌ها نجات داده شده‌اند. این برای اولین بار است که امریکا هدف قرار گرفتن کشتی جنگی روسی توسط اوکراین را تایید کرده است.

موشک ضدتانک نپتون، ساخت اوکراین است و مقامات این کشور طی دو روز گذشته هدف قرار دادن کشتی روسی را بارها اعلام کرده بودند ولی مقام‌های روسیه مدعی شده بودند که غرق شدن این کشتی جنگی به خاطر “وضعیت طوفانی دریا و در پی انفجار در انبار مهمات آن” اتفاق افتاده است.

این ناو جنگی در شرایطی غرق شده است که ناوگان روسیه هم‌چنان به بمباران شهرهای اوکراینی در مجاورت دریای سیاه ادامه می‌دهد و ساکنان اودسا و ماریوپل نیز برای حملات جدید روس‌ها خود را آماده می‌کنند.

کشتی جنگی مسکوا که در اوایل تهاجم نظامی مسکو به اوکراین و با تسخیر یک جزیره استراتیژیک به شهرت رسید، مهم‌ترین کشتی جنگی روسی در دریای سیاه بود و طبق ارزیابی کارشناسان،‌ غرق شدن آن ضربه جدی به برنامه‌های تهاجمی روسیه وارد کرده است.

مسکوا یک کشتی جنگی موشکی کلاس “اسلاوا” است که نزدیک به 40 سال بخشی از ناوگان دریای سیاه مسکو بوده است و دومین کشتی جنگی است که پس از نابودی کشتی “اورسک” در حالی که در شهر ساحلی بردیانسک در غرب ماریوپل لنگر انداخته بود، منهدم شد.

از جانب دیگر؛ الیور الکساندر، یک تحلیل‌گر در پیوند به کشتی جنگی مسکوا در توییتی نگاشته است: “در حالی‌که تلفات جانی در مسکوا احتمالاً قابل توجه است، به نظر می‌رسد این تصاویر، تصویری متفاوت از تلفات 90 درصدی خدمه که در ابتدا گزارش شده بود، نشان می‌دهد”.

مسکوا حامل 16 موشک بازالت بود که هر یک بیش از پنج تن وزن دارند و انفجار هر یک از آن‌ها روی عرشه کشتی می‌توانست کل کشتی را به خطر بیندازد.

به جز این کشتی جنگی، ماه گذشته نیز یک کشتی جنگی دیگر روسی به نام “اُرسک” در دریای “آزوف” هدف حملات ارتش اوکراین قرار گرفت که دچار آتش‌سوزی شد.

پس از نابودی این کشتی جنگی، رئیس جمهور پوتین با افزایش فشار جمعیت روسیه مواجه شده است تا بر اساس آن اقدام کند.

در همین حال؛ جو سیراکوزا، تحلیل‌گر سیاسی دانشگاه کرتین می‌گوید که غرق شدن کشتی مسکو باعث می‌شود تا مردم روسیه در مورد میزان کنترل پوتین بر درگیری‌ها سوال‌های بپرسند. او گفت: “وقتی مسکوا در انتهای دریای سیاه است، هیچ توضیحی وجود ندارد، منظورم این است که این‌جا کجاست، چند نفر کشته شدند؟”

او اما گفته است که من استدلال کرده‌ام که پوتین آن‌قدر که مردم فکر می‌کنند مسئول نیست. او تصریح کرده است که من فکر می‌کنم فشار زیادی از سوی مردم روسیه وجود خواهد داشت تا با هم مخالفت کنند، زیرا غرور آن‌ها اکنون آسیب دیده است”.

این در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تروزارت دفاع روسیه، تسلیم شدن 1026 سرباز اوکراینی از جمله 162 افسر در ماریوپل را تایید کرده بود.

روسیه: بیش از 1000 تفنگ‌دار دریایی اوکراین در ماریوپل تسلیم شدند

اتحادیه اروپا: جنگ روسیه در اوکراین سبب گرسنگی در جهان می‌شود

سازمان ملل: خشونت جنسی و قاچاق در اوکراین در حال افزایش است

زاخارووا: روسیه موضع خود در قبال اوکراین را به خاطر اخراج دیپلمات‌ها تغییر نمی‌دهد

ورود بوریس جانسون و اعضای کابینه او به روسیه ممنوع شد

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x