صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

بایدن: نیروهای ما با ارتش روسیه در اوکراین درگیر نبوده و نخواهند شد

رئیس جمهور امریکا درباره موضع کشورش در قبال جنگ اوکراین نیز گفت: "بگذارید صریح بگویم، نیروهای ما با نیروهای روسیه در اوکراین درگیر نیستند و درگیر نخواهند شد. نیروهای ما برای جنگیدن در اوکراین به اروپا نمی‌روند، بلکه حضور آن‌ها برای دفاع از متحدان‌مان در ناتو در صورت تصمیم پوتین برای ادامه تهاجم به سمت غرب است."

جو بایدن، رئیس جمهور امریکا روز گذشته اول مارچ، در سخنرانی سالانه خود در کانگرس امریکا که در حضور قانون‌گذاران، مقامات دولتی و قضات دیوان عالی این کشور ایراد شد، به موضوعات مختلف از جمله تشریح موضع امریکا در قبال حمله روسیه به اوکراین و برنامه‌های این کشور برای احیای اقتصاد امریکا پس از دو سال همه‌گیری ویروس کرونا پرداخت.

پیک‌آفتاب: بایدن درباره وقایع اوکراین گفت: “شش روز پیش ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه با این تصور که می‌تواند دنیا را در مقابل تهدیدات خود به زانو درآورد، برای لرزاندن پایه‌های جهان آزاد اقدام کرد. اما محاسبات‌اش اشتباه بود. او که فکر می‌کرد می‌تواند بر اوکراین تسلط یابد، با دیوار قدرت‌مندی از مقاومت روبه‌رو شد که هرگز تصورش را نمی‌کرد.”

بایدن در ادامه با «دیکتاتور» خطاب کردن پوتین گفت: “با نگاه به تاریخ، این درس را آموخته‌ایم که اگر دیکتاتورها بهای تجاوز خود را نپردازند، هرج‌ومرج بیش‌تری ایجاد می‌کنند و به حرکت خود ادامه می‌دهند.”

بایدن گفت که «جهان آزاد، پوتین را در قبال حوادث اوکراین مسئول می‌داند» و به همین دلیل است که «پوتین بیش از هر زمانی منزوی شده است».

رئیس جمهور امریکا درباره موضع کشورش در قبال جنگ اوکراین نیز گفت: “بگذارید صریح بگویم، نیروهای ما با نیروهای روسیه در اوکراین درگیر نیستند و درگیر نخواهند شد. نیروهای ما برای جنگیدن در اوکراین به اروپا نمی‌روند، بلکه حضور آن‌ها برای دفاع از متحدان‌مان در ناتو در صورت تصمیم پوتین برای ادامه تهاجم به سمت غرب است.”

بایدن افزود که امریکا و متحدان‌اش به روش‌های مختلف، کرملین را مجازات و از اوکراین حمایت می‌کنند؛ از جمله وضع تحریم‌های اقتصادی، قطع دست‌رسی بزرگ‌ترین بانک‌های روسی به سیستم مالی بین‌المللی، قطع دست‌رسی روسیه به فن‌آوری‌های که منجر به تضعیف اقتصاد و ارتش این کشور برای سال‌های طولانی خواهد شد.

او افزود که با اعمال این فشارهای مالی به روسیه و «ممانعت از این‌که بانک مرکزی روسیه بتواند از روبل روسیه محافظت کند، “بودجه جنگ” ۶۳۰ میلیارد دالری پوتین را بی‌ارزش کردیم.»

بایدن درباره بستن حریم هوایی کشورها به روی هواپیماهای روسیه نیز گفت: “امشب اعلام می‌کنم که ما نیز به متحدان خود در بستن فضای هوایی به روی همه پروازهای روسیه می‌پیوندیم تا روسیه بیش‌تر منزوی شود.”

رئیس جمهوری ایالات متحده در ادامه سخنرانی خود، طبقه الیگارشی حامی کرملین را محاطب قرار داد و گفت: “وزارت دادگستری ایالات متحده در حال تشکیل یک گروه ویژه برای تعقیب جنایات الیگارش‌های روس است. ما به متحدان اروپایی خود می‌پیوندیم تا قایق‌های تفریحی و آپارتمان‌های لوکس شما و جت‌های خصوصی‌تان را پیدا کرده و مصادره کنیم.”

جو بایدن هم‌چنین دفاع اوکراینی‌ها از سرزمین‌شان در مقابل تهاجم روسیه را ستود و از تقویت کمک‌ها به این کشور خبر داد. او گفت: “ما بیش از یک میلیارد دالر به صورت مستقیم به اوکراین کمک می‌کنیم و کمک به مردم اوکراین در دفاع از کشورشان و کاهش رنج‌شان را ادامه خواهیم داد.”

رئیس جمهور امریکا در میان سخنرانی خود، در لحظه‌ای نیز به اشتباه از کلمه «ایران» به جای «اوکراین» استفاده کرد و گفت: “ما در کنار هموطنان اوکراینی‌-امریکایی خود نیزهستیم. آن‌ها پیوند عمیقی میان دو ملت ایجاد کرده‌اند. پوتین ممکن است با تانک دور کی‌ف بچرخد، اما هرگز قلب و روح مردم ایران را به دست نمی‌آورد.”

بخش دوم سخنرانی جو بایدن به برنامه‌های ایالات متحده برای تقویت اقتصاد این کشور پس از دو سال همه‌گیری ویروس کرونا اختصاص داشت.

او گفت که «طرح نجات» که از سوی دولت‌اش برای احیای اقتصاد کشور طراحی شده، به طبقه متوسط و پایین جامعه امریکا کمک کرده تا این بحران را پشت سر بگذارند.

او تاکید کرد که به کمک این طرح، در امریکا اشتغا‌ل‌زایی شده است؛ به گونه‌ای که «تنها در سال گذشته بیش از ۶.۵ میلیون شغل جدید در امریکا ایجاد شد؛ چنین نرخ رشد اقتصادی در یک سال پیش از آن هرگز سابقه نداشته است.»

جو بایدن هم‌چنین اعلام کرد که “نرخ رشد اقتصادی امریکا در سال گذشته ۵.۷ درصد بوده است که قوی‌ترین رشد در نزدیک به ۴۰ سال گذشته محسوب می‌شود.”

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x