صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

ایجاد قطعه امنیتی برای تامین امنیت منار جام در غور

مسئولان محلی امارت اسلامی در ولایت غور تایید می‌کنند که یک گروه ۳۰ نفری برای تامین امنیت منار جام در ولسوالی شهرک این ولایت مستقر شده است.

مسئولان محلی امارت اسلامی در ولایت غور تایید می‌کنند که یک گروه ۳۰ نفری برای تامین امنیت منار جام در ولسوالی شهرک این ولایت مستقر شده است.

پیک‌آفتاب: عبدالحی زعیم، مسئول فرهنگی امارت اسلامی در ولایت غور روز گذشته ۱۳ قوس، گفته که ۲۰ نفر در پوسته‌های اطراف منار جام و ۱۰ نفر در یک پوسته در مسیر منتهی به منار جام مستقر شده‌اند.

او افزود که والی، قوماندان امنیه و رئیس استخبارات امارت اسلامی در غور به همین منظور روز گذشته از این ساحه بازدید کرده‌اند. به گفته‌ی عبدالحی زعیم، این افراد بر تامین امنیت منار جام تاکید کرده‌اند.

قبل از سقوط غور به دست امارت اسلامی، یک تیم ویژه‌ی امنیتی در ساحه منار جام توظیف بود. این نیروها چگونگی حفاظت از آثار باستانی را آموزش دیده بودند. با تسلط امارت اسلامی، هیچ کسی از منار جام غور محافظت نمی‌کرد.

از سویی هم، مسئول فرهنگی امارت اسلامی در غور از سقوط احتمالی منار جام به دلیل نبود دیوار استنادی هشدار می‎‌دهد. او از یونسکو می‌خواهد که در راستای بازسازی منارجام اقدام کند.

منار جام بعد از قطب منار در دهلی نو، پایتخت هند، بلندترین منار خشتی جهان است. این منار در سال ۱۱۹۴ میلادی و در زمان سلطنت سلطان غیاث‌الدین غوری به ارتفاع ۶۳ متر ساخته شد.

این منار در فاصله ۶۴ کیلومتری ولسوالی شهرک در دره‌ی موسوم به «جام» نقطه‌ی وصل دریاهای جام و هریرود موقعیت دارد. منار جام در سال ۲۰۰۲ ثبت میراث‌های فرهنگی یونسکو شد.

سازمان یونسکو سال گذشته اعلام کرد که برای بازسازی منار جام مبلغ ۲ میلیون دالر را اختصاص داده؛ اما هنوز کوچک‌ترین کاری برای حفاظت و بازسازی این منار صورت نگرفته است.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x