صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

انس حقانی: امریکا عامل اصلی جنگ بود

انس حقانی از چهره‌های ارشد طالبان در مصاحبه با شبکه BBC، از همه طرف‌های درگیری می‌خواهیم که یکدیگر را ببخشند، ما عامل اصلی این جنگ نبودیم، امریکا بود.

انس حقانی از چهره‌های ارشد طالبان در مصاحبه با شبکه BBC، از همه طرف‌های درگیری می‌خواهیم که یکدیگر را ببخشند، ما عامل اصلی این جنگ نبودیم، امریکا بود.

پیک‌آفتاب: انس حقانی در گفتگوی ویژه با شبکه BBC در کابل در مورد شبکه حقانی و زندگی شخصی‌اش صحبت کرده است.

او در پاسخ به این سوال که شبکه حقانی متهم است که در پس برخی از خونبارترین حملات علیه غیرنظامیان بوده و به همین دلیل به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته می‌شود، گفت: “شبکه حقانی نامی نیست که ما تا به حال از آن استفاده کرده باشیم. این بخشی از برنامه سازمان سیا برای تجزیه امارت اسلامی افغانستان است”.

او افزود: “درست است که ما درگیر بودیم، این را قبول داریم و هر افغان به آن افتخار می‌کند. با همین جنگ بود که به اشغال پایان دادیم.”

او معتقد است که طرف‌های جنگ باید حالا همدیگر را ببخشند. “طبیعی است که جنگ تلفاتی به دنبال دارد. این اتفاق برای هر دو طرف افتاده و همه از این بابت متاسف‌اند. ما از این موضوع خوشحال نیستیم و از همه طرف‌های درگیری می‌خواهیم که یکدیگر را ببخشند. ما عامل اصلی این جنگ نبودیم، امریکا بود.”

انس حقانی کشتار غیرنظامیان توسط این گروه حتی عملیات‌هایی که مسئولیت آن را طالبان برعهده گرفته است را “تبلیغاتی که پخش شده” می‌خواند و می‌گوید: “از ما تصویر هیولایی ساخته‌اند که دست به قتل‌عام می‌زنیم و مردم را می‌کشیم، اما همان‌طور که می‌بینید کشور اکنون در آرامش است.” حقانی امریکا را مقصر دو دهه جنگ افغانستان می‌داند.

برخی از اعضای کابینه طالبان افراد تحت تعقیب پولیس فدرال امریکا هستند، از جمله سراج‌الدین حقانی، رئیس شبکه حقانی و وزیر داخله طالبان و خلیل‌الرحمن حقانی، کاکای انس حقانی، وزیر امور مهاجرین طالبان است. برای این دو عضو حقانی 5 تا 10 میلیون دالر جایزه تعیین شده است.

انس حقانی در این مورد گفت: “اگر امریکا نام آنها را از لیست سیاه خود حذف نکنند، امریکا تمام اعتبار خود را از دست خواهد داد. دنیا به امریکا اعتماد ندارد، آنها به وعده های خود عمل نمی‌کنند، آنها موظف هستند به وعده‌های خود عمل کنند.”

انس حقانی در مورد گزارش‌های پیوستن اعضای طالبان به شاخه خراسان داعش گفت: “هیچ کسی از ما به داعش نپیوسته، به جز چند نفر که در رژیم قبلی حقوق دولتی می‌گرفتند. بقیه ما در دو دهه گذشته بدون دریافت دستمزد کار کردیم و با شکم خالی جنگیدیم. ما نگران پیوستن اعضای خود به داعش نیستیم، زیرا آنها دوران سختی را با ما پشت سر گذاشته‌اند. فقط کسانی که از ناتو حقوق زیادی دریافت می‌کردند که حالا نگران پول هستند، این بدبخت‌‌ها ناراحت هستند زیرا سبک زندگی مجلل خود را از دست داده اند.”

حقانی افزود:”از طرف دیگر، این هم درست نیست که شاخه خراسان داعش پول زیاد می‌پردازد، – این فقط تبلیغات است. بر اساس اطلاعات ما، هیچ مدرکی از آن وجود ندارد.”

این در حالی است که روزنامه فارن پالیسی در یک گزارش خود راجع به گروه حقانی نوشته که با وجود گماشته شدن حقانی‌ها در کابینه طالبان، این گروه افراطی‌تر از گذشته خواهند شد. وزیر امور داخله و سرپرست وزارت مهاجرین که متعلق به شبکه حقانی است و چندی قبل از سوی گروه طالبان به این سمت‌ها منصوب شده‌اند، طوری‌که آنها در تروریزم بین‌المللی مشارکت دارند و برای بازداشت هرکدام ۵ میلیون دالر جایزه نیز تعیین شده است.

با وجود حقانی‌ها در کابینه، طالبان افراطی‌تر خواهند شد

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x